رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۸۶

طالبانی: "عراق پ کا کا را اخراج می‌کند"

گفته می شود در پی مذاکرات وزیر خارجه ترکیه که دیروز به عراق سفر کرد، رییس جمهور عراق گفته است که شورشیان کرد حزب کارگران کردستان (پ کا کا ) را از شمال این کشور اخراج خواهد کرد.

به گزارش خبر گزاری فرانسه، منابعی در دولت ترکیه گفته‌اند که جلال طالبانی رییس جمهور عراق در مذاکراتش با علی باباجان، وزیر خارجه ترکیه گفته است که این عراق خود می‌تواند اعضای پ کا کا را از شمال این کشور اخراج کند.

بنابر این گزارش وزیر خارجه ترکیه نیز این وعده را مثبت دانسته و گفته که به‌عنوان گام نخست در تحقق آن عراق می‌تواند اعضای فهرست 100 نفره‌ای از اعضای پ کا کا را که دولت ترکیه در اوایل سال جاری میلادی به دولت عراق ارائه داده است، اخراج کند.

چنان‌چه نقل قول اخیری که مقامات ترکیه به طالبانی نسبت داده‌اند درست باشد، آن‌گاه این اظهارات ناقض سخنان هفته گذشته طالبانی است که گفته بود دولت عراق قادر به دست‌گیری و بیرون راندن اعضای پ کا کا که در کوههای شمال کردستان عراق پناه گرفته‌اند نیست.

در تحولی دیگر مسعود بارزانی رییس جمهور اقلیم کردستان عراق نیز با صدور بیانیه‌ای 4 ماده‌ای از اعضای پ کا کا خواسته است تا به درگیری 20 ساله خود با دولت ترکیه خاتمه دهند و راهی به غیر از عملیات مسلحانه و خشونت‌آمیز برای ادامه فعالیت سیاسی‌شان پیدا کنند.

اطلاعیه بارزانی در حالی صادر شده است که نوری‌المالکی نخست وزیر عراق دستور سرکوب اعضای پناه گرفته پ کا کا در عراق را صادر کرده و این گروه را یک گروه تروریستی خوانده است.