رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۸۶

اسانلو تحت مداوا قرار گرفته است

در پی وخیم شدن وضعیت بینایی منصور اسانلو و اعتراضات گسترده اتحادیه‌های کارگری جهان و سازمان‌های حقوق بشری، سرانجام روز گذشته مسئولان ایرانی اجازه داده‌اند تا او تحت عمل جراحی چشم قرار بگیرد.

سازمان عفو بین‌الملل و فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل و نقل امروز تایید کرده‌اند که یکشنبه گذشته (دیروز) منصور اسانلو رییس دربند هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، تحت مداوا قرار گرفته است.

فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل و نقل (آی . تی اف)، امروز در بخش خبری سایت خود نوشت "در پی اعتراضات گستردهفته گذشته، این خبر خوشحال کننده را دریافت کردیم که منصور اسانلو روز یکشنبه مداوای اضطراری چشم را که مورد درخواست سازمان عفو بین‌الملل و اتحادیه‌های کارگری از سراسر جهان بود دریافت کرده است."

این فدراسیون همچنین ابراز امیدواری کرده است که "این گام نخست در راه برخورد انسانی‌تر و عادلانه‌تر حکومت ایران با زندانیان باشد."

فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل و نقل تاکید کرده است کارزاری را که برای آزادی منصور اسانلو، منوچهر صالحی و ابراهیم مددی از زندان‌های جمهوری اسلامی آغاز کرده است، ادامه خواهد داد.

در پی به وخامت گراییدن وضعیت سلامت چشم اسانلو، سازمان عفو بین‌الملل پنج روز پیش، 17 اکتبر، دادخواست سرگشاده‌ای را خطاب به حکومت ایران منتشر کرد و در آن از این حکومت خواست تا امکان مداوای اسانلو را فراهم کند. این دادنامه را فقط در 24 ساعت نخست بیش از 6000 نفر امضا کردند.

در 17 اکتبر، همزمان با انتشار دادنامه عفو بین‌الملل، 10000 (ده هزار) کارگر اتوبوس‌رانی نروژی با پوشیدن نشان‌های درخواست آزادی اسانلو به سر کار رفتند. در این روز کارگرانی در بخش حمل و نقل ونکوور کانادا، و کارگرانی از حمل و نقل فرودگاه وین نیز با پوشیدن نشان‌های مشابهی به سر کار رفتند.

در این روز همچنین کارگران اتحادیه‌های وابسته به فدراسیون بین‌المللی حمل و نقل در نقاط بسیاری از دنیا در کره جنوبی، استرالیا، مراکش، هنگ کنگ و لندن با پوشیدن نشان‌هایی حاوی خواست آزادی فعالان اتحادیه در ایران اقدام به تظاهرات کردند.

دو روز پیش از آن در 15 اکتبر 200 فعال سندیکایی از 11 کشور اروپایی به همراه نمایندگان فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل و نقل در مقابل سفارت ایران در لندن تظاهرات کردند و خواستار آزادی فعالان سندیکایی زندانی و اعطای حق درمان به اسانلو شدند. سفیر ایران البته حاضر به دیدار با آن‌ها نشد.

همچنین در 19 اکتبر، نمایندگانی از اتحادیه‌های کارگری نیکاراگوئه، گواتمالا، هندوراس، پاناما و السالوادور نامه‌ای را با مضمون درخواست آزادی فعالان سندیکایی در ایران و فراهم کردن امکان درمانی برای اسانلو به سفارت ایران در ماناگوا، پایتخت نیکاراگوئه، دادند.

اعطای اجازه برخورداری از حق درمان برای اسانلو از طرف دولت ایران در پی این اعتراضات گسترده صورت گرفته است.