رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۸۶

"عملیات نیروهای ویژه آمریکایی ‌و ‌بریتانیایی در خاک ایران"

هفته‌نامه بریتانیایی ساندی‌تایمز به نقل از منابع نظامی این کشور روز یکشنبه نوشت، نیروهای ویژه بریتانیا موسوم به "اس ای اس" و نیروهای امریکایی در ماه‌های اخیر چندین بار به داخل خاک ایران نفوذ کرده‌اند.

به نوشته این نشریه تاکنون چندین بار میان نیروهای "اس ای اس" و قاچاقچیان اسلحه که ترکیبی از شبه‌نظامیان شیعه عراقی و ایرانی‌ها هستند به شدت درگیری ایجاد شده است.

ساندی‌تایمز می‌افزاید ایران نیز در این درگیری‌ها که گزارشی از آن منتشر نشده، به خاک عراق خمپاره شلیک کرده است.

ساندی‌تایمز می‌نویسد فرماندهان بریتانیایی بیم آن دارند که ایران از آتش‌بس شبه‌نظامیان شیعه استفاده کند و برای اقدام علیه نیروهای بریتانیایی در فرودگاه بصره به این منطقه اسلحه بفرستد.

ساندی‌تایمز می‌افزاید نیروهای ویژه بریتانیایی در کنار نیروهای ویژه استرالیایی و آمریکایی در مرز استان‌های میسان و بصره که هم‌مرز با ایران است، در حال انجام عملیات هستند.

به نوشته ساندی‌تایمز، نیروهای بریتانیایی در مرز عراق با ایران گشت‌زنی می‌کنند، و جلوی قاچاق موشک‌های زمین به هوا و بمب‌های جاده‌ای را می‌گیرند.

ساندی‌تایمز به نقل از یک مقام آگاه که نامی از وی نمی‌برد می‌افزاید، "ماه گذشته آنها( نبروهای بریتانیایی) شش درگیری جدی داشتند که در آن 17 قاچاقچی اسلحه" کشته شدند.


این نشریه بریتانیایی می‌نویسد هفته گذشته باب اینس‌ورث، وزیر دفاع بریتانیا، گفت که وزارت دفاع نمی‌تواند تایید کند که ایرانی‌ها در عراق کشته یا دستگیر شده‌اند. به نوشته ساندی‌تایمز با این که وزارت دفاع از اظهار نظر در این باره خودداری کرد اما به گفته مقامات نظامی، نیروهای بریتانیایی هیچگاه به طور جدی عملیات تعقیب در مرز ایران انجام نداده‌اند.

ساندی‌تایمز می‌افزاید، با این که گزارش‌های متعددی از عملیات نیروهای ویژه آمریکایی در داخل خاک ایران برای حمله احتمالی به این کشور موجود است، اما نیروهای بریتانیایی تنها در مورد توقف قاچاق اسلحه ماموریت داشته‌اند.

این نشریه بریتانیایی که پیش از این نیز گزارش‌هایی در باره حمله ایالات متحده یا اسراییل به ایران منتشر کرده بود می‌آورد، عملیات نیروهای آمریکایی و بریتانیایی با افزایش فعالیت اطلاعاتی نیروهای بریتانیایی همزمان شده است. به نوشته ساندی‌تایمز، ارتش بریتانیا، بیش از 70 فارسی‌دان را برای بررسی مکالمات ایرانی‌ها استخدام کرده است و این اطلاعات را در اختیار ایالات متحده نیز قرار می‌دهد.

ساندی‌تایمز می‌نویسد، هفت هواپیمای جاسوسی یو 2 ایالات متحده سال جاری از پایگاه هوایی "آر ای اف فیرفورد" در بریتانیا پرواز کرده، و در پایگاه‌‌های"آکروتیری" در قبرس یا "الظفره" در ابوظبی برای پرواز بر فراز ایران نشستند.

هفته نامه تایم از "درگیری نیروهای ایرانی و آمریکایی" خبر داد

نظرهای خوانندگان

با رویه ای که احمدی نژاد در پیش گرفته و دچار بیماری شدید خود بزرگ بینی شده است جنگ ایران و آمریکا اجتناب ناپذیر است.ایران

-- احمدپور ، Oct 22, 2007 در ساعت 12:12 PM