رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۸۶

لاریجانی استعفا کرد

غلامحسین الهام سخنگوی دولت احمدی‌نژاد صبح امروز خبر "پذیرفته شدن استعفای علی لاریجانی" از دبیری شورای عالی امنیت ملی را اعلام کرد.

Larijani.jpg

غلامحسین الهام امروز به خبرنگاران گفت: "آقای لاریجانی مشکلاتی شخصی داشت که مایل بود در حوزه‌های دیگری فعالیت‌های سیاسی و مدیریتی داشته باشد و چند بار هم از رییس جمهور خواسته اند که از این سمت کناره‌گیری کنند."

این در حالی است که علی لاریجانی چند روز پیش گفته بود که سه‌شنبه همین هفته با خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی درباره پرونده هسته‌ای گفت‌وگو خواهد کرد. همچنین خبرگزاری ایرنا پیشتر در خبری درباره مذاکرات امروز آژانس با ایران، گفته بود که این مذاکرات قاعدتاً تا پیش از دیدار سه‌شنبه لاریجانی و سولانا خاتمه می‌یابد.

علی لاریجانی، همزمان با اعلام خبر دیدار خود با سولانا تایید کرده بود که ولادمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در ملاقاتش با رهبر ایران، دیدگاه "خاصی" را مطرح کرده که در حال بررسی است. اما یک‌روز بعد محمود احمدی‌نژاد به خبرنگاران گفت که پوتین درباره پرونده هسته‌ای هیچ پیغام خاصی برای ایران نداشته است.

با استعفای علی لاریجانی، دولت بلافاصله انتصاب سعید جلیلی، معاون اروپا آمریکای وزارت خارجه ایران را به دبیری شورای عالی امنیت ملی، اعلام کرده است.

---------------------
پیام استعفای لاریجانی چیست؟ - تحلیل مهرداد توانافرد را در اینجا بخوانید

--------------------

مرتبط:

احمدی‌نژاد: پوتین هیچ پیشنهادی درباره برنامه هسته‌ای نداشت

لاریجانی و سولانا سه‌شنبه آینده در رم دیدار می‌کنند

نظرهای خوانندگان

آیا کسی که سرش به تنش بیرزد حاضر است با این دولت همکاری کند ؟منطق نقطه مقابل این دولت و ریاست آن است

-- سامان ، Oct 20, 2007 در ساعت 12:59 PM

حالا آقای لاریجانی استعفا کرد یا استعفایش کردند ؟ عجب مافیا بازی هایی با خودشون دارند

-- احمد ، Oct 20, 2007 در ساعت 12:59 PM

Faramoosh nakoonid ke, Larijani haman kasi bood the goft "Iranians peesh az Eslam vahshee boodand"

Sag e zard baradar e shoghal e

-- Hossein ، Oct 20, 2007 در ساعت 12:59 PM

ba salam
be nazare man ina hamash bazie ehtemalan mikhan ke donya hamchanan belataklif bemooneh ke belaakhare sahebe iran kie

-- Farid ، Oct 20, 2007 در ساعت 12:59 PM

سلام دوست عزیز. سایت یاهو، بزرگترین منزلگاه کاربران ایرانی که تک‌تک ما در آن ایمیل داریم و با آن چت می‌کنیم، نام کشور ما را از لیست کشورهایش حذف کرده و عراق، فلسطین، افغانستان، موزامبیک و... را باقی گذاشته. اگر عرق و غیرت شما اجازه نمی‌دهد این خفت را بپذیرید، با لینک دادن به صفحه‌ی http://helloyahoo.net از طریق کلیدواژه‌ی Yahoo mail ، به عمل کردن بمب گوگلی علیه این اقدام ایران ستیزانه کمک کنید. متشکرم

-- یک رهگذر ، Oct 20, 2007 در ساعت 12:59 PM

به نظر من این استعفا یکی از آخرین تاکتیک های رهبری قبل از بیگ بنگ احتمالی است و هدفی جز خرید زمان ندارد . آقای خامنه ایی به خوبی میداند که لاریجانی به عنوان یک بازیگر عملگرا در صحنه نبودش برای تندروی بهتر از بودنش است ( یعنی اینکه بچرخ تا بچرخیم اونم بدون ترمز ) و این پیام را میخواهند به سولانا و مذاکره کنندگان غربی بدهند که : دیدید با لطف الله مذاکره نکردید حالا باید با سیف الله مذاکره کنید . و مهمترین چیزی که به نظر من جلب توجه میکند این است که حکومت خود را برای بدترین حالت آقای کوچنر آماده میکند و از طرفی از این موضوع هم به خوبی آگاه است که در این کارزار روی مردم ایران نمیتواند حساب کند و احتمالا با قطعنامه بعدی شاهد قرار گرفتن مردم در مقابل خود خواهد بود پس تنها راه کشاندن غرب بر سر ریسک جنگ است و تصور آقای خامنه ایی بر این است که تنها چیزی که میتواند هم غرب و هم مردم ایران را وادار به تحمل شرایط حضور آقایان کند ریسک جنگ است و این نهایت سواستفاده است و به نوعی حالت بمبگذاری را تداعی میکند که در حال باجگیری است حتی از هموطنانش درست مانند کاری که حزب الله در لبنان میکند .

-- احسان از رفسنجان ، Oct 21, 2007 در ساعت 12:59 PM

مطمئنا بین احمدی نژاد و لاریجانی درگیری پیش آمده و مطمئنا لاریجانی را وادار به استعفا کردند.گرچه من پیش ربینی میکنم که استعفا دادن لاریجانی بابت نرمش او در مسائل سیاست خارجی بوده و مثل احمدی نژاد نمیتوانستقاطع برخورد کند.

-- مصطفی احمدی پور ، Oct 22, 2007 در ساعت 12:59 PM