رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۶

بوتو طرفداران ضیاء‌الحق را مسئول انفجارها دانست

بی‌نظیر بوتو نخست وزیر پیشین پاکستان طرفداران ژنرال ضیاء الحق را مسئول انفجارهایی دانست که به کشته شدن 133 نفر از استقبال کنندگان او انجامید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بی‌نظیر بوتو در مصاحبه‌ای که از او بر روی سایت مجله فرانسوی پاری ماچ انتشار یافته است، گفته شک ندارد که طرفداران ژنرال ضیاء الحق بمب‌گذاری‌های مرگبار دیروز را ترتیب داده‌اند. در این بمب‌گذاری‌ها که در مسیر استقبال از بوتو در کراچی رخ داد و احتمالاً هدف از آن‌ها سوء قصد به جان او بوده است، 133 نفر از استقبال کنندگان از بوتو کشته شدند.

ژنرال ضیاء الحق در سال 1977 حکومت ذوالفقار علی بوتو، پدر بی‌نظیر بوتو، را ساقط کرد و دو سال بعد او را به دار آویخت. خود ضیاء الحق در سال 1988 در یک سانحه هوایی کشته شد.

بی‌نظیر بوتو در مصاحبه خود با پاری ماچ که به زبان انگلیسی انجام داده گفته است، گروهی از طرفداران ضیاء الحق هنوز هم در قدرت هستند و بازگشت او به پاکستان و "تلاشش برای احیاء دموکراسی" را هم‌چون تهدیدی علیه نفوذ خود می‌بینند.

بوتو در این مصاحبه با وجود این که احتمال دست داشتن اسلام‌گرایان افراطی را در بمب‌گذاری پنج‌شنبه رد نکرده، ولی گفته است که چنین گروه‌هایی بدون پشتیبانی لجستیکی افرادی که در قدرت هستند نمی‌توانند دست به چنین عملیاتی بزنند.

او همچنین دولت نظامی پرویز مشرف را برای جلوگیری نکردن از انفجارهای دیروز سرزنش کرده است. بوتو گفته است که از این بیم دارد که پس از این هر وقت بخواهد تجمع بزرگی از طرفدارانش را ترتیب دهد دولت با استناد به واقعه پنج‌شنبه گذشته نسبت به خطرناک بودن چنین تجمعاتی هشدار دهد و مانع برگزاری آن‌ها شود.

بوتو همچنین در نخستین واکنش به تاثیر این انفجارها بر فعالیت سیاسی‌اش گفته بود که از پاکستان نخواهد رفت. و برای بازگرداندن دموکراسی به پاکستان تلاش خواهد کرد.

انفجارهای پنج‌شنبه گذشته پرتلفات‌ترین حمله انتحاری در تاریخ این کشور بوده اند.

به گفته یک مقام دولتی امروز پرویز مشرف حاکم نظامی پاکستان هم با بی‌نظیر بوتو تلفنی تماس گرفته است و به او تسلیت گفته است.

پیش از ورود بوتو به پاکستان، یکی از مخالفان اصلی اعلام عفو بوتو و صدور اجازه ورود او به کشور ارشاد الحق پسر ژنرال ضیاء الحق بود که از رهبران حزب مسلم لیگ پاکستان به‌شمار می‌رود.