رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۶

۸ هزار مبتلا به سل در ایران

کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هجدهمین کنگره سراسری سل در سنندج، اعلام کرد حدود 8 هزار نفر در ایران به بیماری سل مبتلا هستند.

وزیر بهداشت در مراسم گشایش هجدهمین کنگره سراسری سل گفت: "آمار مبتلایان به سل در ایران حدود هشت هزار نفر است که یک هزار و ‌٨٠ نفر آنها خارجی هستند.


باقری لنکرانی افزود: "در جهان سالانه حدود ‌٩ میلیون نفر به بیماری سل مبتلا می‌شوند که نشانه فراگیر بودن این بیماری در جهان است."

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت همچنین از درمان بیماران مبتلایان به سل در برخی درمانگاه‌ها و مطب خصوصی انتقاد کرد و گفت: "چنین بیماری‌های حساس به دلیل تاثیرات زیادی که بر اجتماع دارند باید در بیمارستان‌ها و مراکز تخصصی درمان شوند."

وی با بیان این که یکی از دلایل برگزاری کنگره سل عمل به تعهدات بین المللی ایران در زمینه کنترل سل است، گفت: "طبق تعهدات بین‌المللی تا سال ‌٢٠١٥ میلادی باید شیوع سل را در کشور تا ‌٥٠ درصد کاهش دهیم که براساس همین تعهد باید این بیماری تا سال ‌٢٠٥٠ ریشه کن شود و تعداد مبتلایان به این بیماری به کمتر از یک نفر در هر یک میلیون نفر برسد."

باقری لنکرانی افزود: "روند فعلی مبارزه با سل در کشور که بر مبنای روش مدیریت موردی است نمی‌تواند تعهدات بین‌المللی ما را پاسخگو باشد و باید در این زمینه به صورت اساسی و پیشگیرانه عمل کنیم. "

هجدهمین کنگره سراسری سل پس از سه روز کار، پنجشنبه به کار خود پایان داد.

میکروب مایکوباکتریوم توبرکلوزیس عامل بیماری سل است. سل در اکثر موارد ریه‌ها را گرفتار می سازد ولی می تواند سایر اعضای دیگر بدن را هم مبتلا کند. میکروب ممکن است بصورت نهفته و یا بصورت فعال باشد.

این بیماری از طریق هوا به سایر افراد منتقل می شود. هنگامی که شخصی که بیماری سل ریوی و یا گلو دارد، عطسه یا سرفه بکند قطره‌های خیلی کوچک که حاوی میکروب سل است در هوا پراکنده می‌شود، شخص دیگری که همان هوای حاوی میکروب را تنفس کند ممکن است مبتلا به بیماری سل شود.