رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۸۷

واکنش تریتا پارسی به مقاله فولکس کرانت

تریتا پارسی رييس «شورای ملی شورای ملی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار» در نامه‌ای به سردبیر روزنامه فولکس کرانت، نسبت به مقاله‌ای که در این رونامه درباره رادیو زمانه منتشر شد و در آن اشاره ای به این شورا آمده بود واکنش نشان داد.

در مقاله روزنامه فولکس کرانت یکی از مصاحبه شوندگان از «نیاک: شورای ملی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار» (NIAC: The National Iranian American Council) به‌عنوان «لابی رژیم ایران در ایالات متحده» نام می برد.

تریتا پارسی در نامه خود به ادعای این مقاله که در تاریخ 9 اکتبر 2007 منتشر شده پاسخ داده است.

پارسی در پاسخ به نویسندگان این مقاله که این ادعا را علیه نیاک نقل کرده‌اند، گفته است که چنین ادعایی «دروغ محض» است و این شورا یکی از ریشه‌دارترین سازمان‌های آمریکایی‌های ایرانی‌تبار است که هدف آن پیش‌برد منافع جامعه شهروندان ایرانی تبار آمریکا ست و 75 درصد مخارج خود را هم از کمک‌های همین جمعیت تامین می‌کند و باقی آن را نیز از بنیادهای آمریکایی مانند مؤسسه جامعه باز تأمین می‌کند.

به گفته پارسی، حسن داعی‌الاسلام، که نویسندگان مقاله از قول او نیاک را «لابی رژیم ایران» خوانده‌اند، خود از اعضای گروه مجاهدین خلق است که هم از سوی ایالات متحده و هم از سوی اتحادیه اروپا به‌عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

به گفته پارسی، حسن داعی الاسلام به تحلیل‌گرانی که در آمریکا از دیپلماسی پشتیبانی می‌کنند و مخالف جنگ با ایران هستند، حمله می‌کند و همچنین با «نومحافظه کاران بدنامِ طرفدار جنگی چون کن تیمرمن» رابطه کاری نزدیک دارد.

پارسی نویسندگان مقاله فولکس کرانت، یانی خرون و آنیکه کراننبرخ، را برای این که در آوردن چنین نقل قولی منبع خود را چک نکرده‌اند و به سراغ منابع بی‌طرف نرفته‌اند، گناهکار می‌داند. به اعتقاد او این دو نویسنده مشابه همین اتهامات توجیه‌ناپذیر را علیه رادیو زمانه نیز به کار برده‌اند.

به اعتقاد پارسی سازمان‌هایی چون نیاک و رسانه‌ای چون زمانه از آن رو در حال حاضر مورد حمله نومحافظه‌کاران و ایرانیان در تبعیدِ طرفدار جنگ قرار می‌گیرند که «به دنبال فراهم کردن اطلاعات درست، تحلیل‌های متعادل، و ارائه صدای اکثریت ایرانیان هستند که راه حلی صلح‌آمیز را در تنش میان ایران با ایالات متحده و اتحادیه اروپا می‌طلبند.»

به گفته تریتا پارسی، اکنون بیش از هر زمان دیگری خبررسانی بی‌طرفانه، متعادل و مستقل برای تحلیل دقیق سیاست‌های دولت‌های ایران و آمریکا مورد نیاز است و هر چه وضع خطیرتر باشد، بی‌طرف و متعادل ماندن سخت‌تر است.

پارسی در نامه خود به سردبیر فولکس کرانت می‌گوید: «رادیو زمانه هم برای متعهد ماندنش به معیارهای بالای ژورنالیستی، باید ستوده شود؛ نه این که از سوی فعالان سیاسی‌ای مورد حمله قرار بگیرد که از صلح بیش از جنگ می‌ترسند.»

سایت شورای ملی ایرانیان آمریکا:
National Iranian American Council

نظرهای خوانندگان

مسئول محترم سایت رادیو زمانه،
از شما درخواست میشود که بنا به قانون مطبوعات پاسخ من به اظهارات تریتا پارسی را بهمان ترتیبی که نامه ایشان را چاپ کرده اید، منعکس نمائید.
تریتا پارسی ضمن دفاع از خویش یکبار دیگر مدعی عضویت من در سازمان مجاهدین شده است. همانطور که ایشان و همکارشان در ایران سیامک نمازی در سال 1999 گفته بودند، یکی از اهدافشان، قرار دادن مخالفین رژیم ایران در لیست سیاه بوده است تا بدین ترتیب فضای فعالیت برای نمایندگان حکومت ملایان در آمریکا فراهم گردد.
همانطور که من در اطلاعیه ای رسمی تکرار کرده ام، هیچگاه عضو سازمان مجاهدین نبوده ام. تریتا پارسی بحای پاسخگوئی به سوالات ایرانیان مقیم آمریکا در مورد رابطه خود ایشان با سیامک نمازی، باب نی، لابیست های حرفه ای و مجموعه ای از عوامل رژیم ایران، تصمیم به مخدوش کردن فضا و گم شدن ابهامات اصلی در مورد خود میباشد.
تریتا پارسی شخصیتی عمومی است و سوال در باره او حق هر ایرانی چه در آمریکا و چه در هر جای دیگر است. هر ایرانی میتواند و بایستی از او بپرسد که نقش باب نی در راه اندازی شورای ایشان چه بوده است.
هر ایرانی میتواند و بایستی بپرسد که به چه دلیل از همان روزیکه اولین گزارشات در مورد روابط وی با رژیم ایران منتشر گردید، سایتهای وابسته به رژیم ملایان و بخصوص وزارت اطلاعات، وظیفه حراست از شخصیت و حیثیت تریتا پارسی را بعهده گرفته اند.
هدف تریتا پارسی در چند ماه گذشته تهدید منابع خبری است تا از انعکاس گزارشات مستند در باره وی خودداری کنند. این کارزار تهدید برای ساکت کردن من بی اثر بوده و به هموطنان عزیز اطمینان میدهم که این گزارشات را به دو زنان انگلیسی و فارسی در اختیار همگان قرار خواهم داد.
با تشکر از رادیو زمانه
حسن داعی الاسلام
---------------------------
زمانه: انتشار نظر آقای پارسی به این دلیل بوده که در مقاله فولکس کرانت که در زمانه هم ترجمه و منتشر شد شما به ایشان اتهام می زنید و ایشان هم حق پاسخگویی دارد. در عین حال اگر هر دوی شما آماده باشید زمانه برای گفتگو با هر دو طرف آماده است چنانکه اماده است با مصاحبه شوندگان دیگر در آن مقاله هم برای زمانه مصاحبه کند تا آنها نظرشان را به فارسی و برای مخاطبی که بتواند حرف آنها را بسنجد صحبت کنند.

-- حسن داعی الاسلام ، Oct 17, 2007 در ساعت 11:57 PM

چند وقت پیش آقای داعی السلام و آقای هوشنگی (فکر کنم از اعضای نیاک) در صدای آمریکا با هم مناظره ای داشتند که هوشنگی سعی در این داشت که داعی را عضو مجاهدین معرفی کند، اما داعی صراحتا این را رد کرد.

آقای هوشنگی ادعا میکرد از آنجا که برادر داعی عضو مجاهدین است پس او نیز عضو مجاهدین است.

اما آقای داعی به چند مورد نشست آقای هوشنگی با سران جمهوری اسلامی و همچنین دلالگریهایش در زمینه نفت و گاز اشاره کرد که آقای داعی نتوانست به شکل قابل قبولی آنهارا انکار کند.

ثانیا آقای داعی صراحتا مخالفت خود را با جنگ اعلام کرد و گفت که اگر جنگی رخ دهد به دلیل سیاستهای غلط جمهوری اسلامی است و نه کسانی که با جمهوری اسلامی مبارزه میکنند.

-- بدون نام ، Oct 17, 2007 در ساعت 11:57 PM

مسئول محترم رادیو زمانه،
با سپاس ار درج پاسخ من، بدینوسیله آمادگی خود برای بحث در مورد شورای ملی آمریکائیان ایرانی تبار را به اطلاع میرسانم.
بنظر من، این اقدام شما ادای دین به ایرانیان مقیم خارج از کشور و بخصوص آمریکائیان ایرانی تباری است که انجمن نایاک مدعی نمایندگی آنان میباشد.
همین دیروز در سایت این اتجمن مقاله ای از نیویورک تایمز درج شده بود که درآن انجمن نایاک نماینده یک میلیون ایرانی مقیم آمریکا معرفی گردیده بود.
امیدوارم که این بار تریتا پارسی یا نماینده ای از این انجمن به پیشنهاد رادیو زمانه پاسخ مثبت داده و به داوری نهائی ایرانیان احترام بگذارد.
با سپاس مجدد از اقدام رادیو زمانه
حسن داعی الاسلام

-- حسن داعی الاسلام ، Oct 18, 2007 در ساعت 11:57 PM

آقای داعی با احترام تمام اما بی دلیل خودتان را خسته میکنید. تریتا پارسی همانطور که از مناظره با شما در صدای آمریکا سر باز زد و بر ضد آزادی بیان حتی صدای آمریکا را تهدید به سو کردن کرد اینجا هم زیر بار نمیرود. همه بچشم دیدند هوشنگ امیر احمدی در مناظره چطور سکه یک پول شد. اما همزمان زمانه مستمرا پاتوق مصاحبه های همین امیر احمدی تریتا پارسی و کاسمی بوده. پس خیالتان جمع از زمانه هم آبی گرم نخواهد شد چرا که در جبهه همانهاست ضمن اینکه بنظرم اصلا برازنده شما نیست که با توجه به سطح پائین و غیر حرفه ای خبرنگاری زمانه خود را آلوده اینها کنید. کار تحقیقی و ژورنالیستی شما بسیار پایه دار تر و ارزشمندتر از اینهاست.

-- علی110 ، Oct 18, 2007 در ساعت 11:57 PM

baba bad joor bazare tohmat o bohtan daghe, hala ke ye radio peyda shode dare motadel o aroom karesho mikone , ma irani haye daneshjoo too ghorbat darim haal mikonim bahash, enghadr narava goftan behesh valla nobare, eyval az hameye irania che position che opposition hame mashala mese ham fek va raftar mikonan, pas ta abad haminjai ke hastim dar ja khahim zad, bedrood

-- همایون ، Oct 18, 2007 در ساعت 11:57 PM

دوست عزیز، زمانه از این جهات دست کم حرفه ای ترین است: قدرت تحمل مخالفان اش، فحش خورش، دایره ی کسانی که پوشش داده و لینک داده، تنوع مطالب اش.

-- یک مخاطب ، Oct 22, 2007 در ساعت 11:57 PM

هم میهنان نمی دانم مطلع شدایید یا نه وب سایتتان دیگر مثل یکی دو هفته پیش به ادگی قابل دسترسی نیست یعنی رادیو زمانه در اینترنت دم تیغ فیلترینگ گرفتار شده لذا تا دیر نشده به فکر چاره بر آیید .من پیشنهاد میکنم به طریق سایت سر دبیر خودم از آقای حسین درخشان که از طریق فیلتر شکنی که در ایمیلهایشان استفاده می کند شما نیز استفاده نموده تا ما مجبور به دور زدن از طریق پروکسی برای دسترسی به سایتتان را برخود متحمل نشویم ارادتمند ودوستدارتان رحیم از تبریز3/3/1387

-- رحیم از ایران تبریز ، May 23, 2008 در ساعت 11:57 PM