رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۸۶

بزرگداشت استاد ملا كمال خان هوت، با حضور شجریان

موسسه مطالعات فرهنگ و تمدن ایران‌زمین با همكاری فرهنگستان هنر در نظر دارند همایش فرهنگ و هنر اقوام ایرانی را كه به بزرگداشت استاد ملا كمال خان هوت، استاد موسیقی حماسی بلوچ، اختصاص یافته، برگزار كنند. در این همایش كه روز چهارشنبه 25 مهر ماه 1386 از ساعت 30/15 بعدازظهر در موسسه فرهنگی ـ هنری آسمان برگزار خواهد شد، استاد محمدرضا شجریان نیز سخنرانی خواهد كرد.


ملا کمال خان هوت

به گزارش رادیو زمانه، در كنار همایش نمایشگاهی از آثار هنرمندان نقاش سیستان و بلوچستان و اجرای موسیقی زنده به مخاطبان و علاقه‌مندان فرهنگ و تمدن ایران‌زمین ارائه می‌شودملاکمال‏خان نیز در حوزه موسیقی و ادبیات بلوچستان چنین جایگاهی دارد، او باردار امانت موسیقی و ادبیات شفاهی بلوچ است.

استاد کمال خان هوت در سال 1320 هجری شمسی در روستای لایدان از توابع دشتیاری در یک خانواده کشاورز به دنیا آمد. دوران کودکی در روستا و آزادانه در دل طبیعت به مکاشفه‏ محیط و بازی گذشت. او در نوجوانی متوجه علاقه و گرایش خود به موسیقی و شعر شد. شعرها و ملودی‏ها را به خاطر می‏سپرد و می‏خواند. او در طی زندگی هنری‏اش با خوانندگان، نوازندگان و شاعران زیادی آشنا شد و همکاری کرد، آموخت و آموزش داد. راهی که او را به یکی از خوانندگان و موسیقی‏شناسان بزرگ بلوچ بدل کرد.

کمال خان با آنکه مدرسه نرفته ولی خواندن می‏داند و همین‏طور می‏نویسد. برخی از اشعار خودش و دیگران را در دفترهایش نوشته، خط خوانایی هم دارد، همیشه کاغذ و قلم در جیبش هست. حافظه‏ خوبی دارد و شعرهای بسیاری را از بر است.


سبک خوانندگی کمال خان پهلوانی است که از اصیل‏ترین و قدیمی‏ترین گونه‏های موسیقی بلوچی است که در بلوچستان رواج داشته و اعتبار و ارزش بسیاری نزد بلوچ‏ها دارد.

استاد کمال خان از محبوبیت و معروفیت زیادی در بلوچستان برخوردار است، تا آنجا که برخی موسیقی‏دوستان خود را مرید کمال خان می‏دانند.

برنامه همایش