رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۶

دستگیری نمازگزاران ملی مذهبی در عید فطر

خبر تکمیلی: برپایه آخرین گزارشی که از تهران به رادیو زمانه رسید، شمار دستگیر شدگان هنرستان کارآموز پنج نفر بودند که همگی آنها به کلانتری گیشا انتقال یافته و پس از چند ساعت آزاد شدند. از این میان تنها برای شاملو، داماد محمد بسته نگار، پرونده تشکیل شده است تا در دادگاه حضور یابد.

***

صبح امروز گارد ضد شورش و یگان ویژه نیروی انتظامی با مسدود نمودن مسیرهای منتهی به هنرستان کارآموز تهران، از اقامه نماز عید فطر از سوی فعالان ملی مذهبی جلوگیری کردند.

عیسی سحر خیز، فعال سیاسی مقیم تهران در این باره به رادیو زمانه گفت: "هنرستان کارآموز روز شنبه در محاصره نیروهای امنیتی بود و شماری از کسانی که اصرار بر برگزاری نماز داشتند، دستگیر شدند. محمد بسته نگار و داماد وی، شاملو، از جمله دستگیرشدگان هستند."

به گفته سحرخیز، شهروندانی که برای اقامه نماز هنرستان کارآموز رفته بودند برای پرهیز از تشنج به منازل مهندس محمد توسلی و ابراهیم یزدی رفته و نماز عید فطر را در این منازل اقامه کردند.

عیسی سحرخیز افزود در منزل ابراهیم یزدی، نماز عید فطر به امامت ابوالفضل بازرگان برگزار شد. به گفته سحر خیز در این مراسم ابولفضل بازرگان به نمازگزاران گفت که وی در زمان محمدرضا شاه پهلوی نیز شاهد چنین برخوردی نبوده است.

سحر خیز گفت: "عده ای از نمازگزاران که پیش از این اطلاع یافته بودند در هنرستان کار آموز امکان برگزاری نماز نیست، به قم رفته و در منزل آیت الله منتظری نماز عید را برگزار کردند."

سحر خیز افزود که مقلدان آیت الله غروی، نماز عید فطر را یک روز زودتر در اضفهان برگزار کردند و نماز نخستین روز ماه شوال را بیرون از شهر به جا آوردند تا از درگیری جلوگیری شود.

آیت الله غروی معتقد است مشاهده هلال اول ماه بستگی به موقعیت جغرافیایی ندارد و در هر کجای زمین هلال ماه دیده شود، آن روز عید است.

این روزنامه نگار مقیم تهران در پاسخ به این پرسش که "چرا با وجود برگزاری نماز عید فطر در محلات مختلف، برخی از آن‌ها حساسیت‌برانگیز است؟" گفت: "حاکمیت به برخی از این نمازها که رنگ و بوی سیاسی دارد و با استقبال مردمی نیز مواجه می‌شود، به عنوان رقیب صدای رسمی نگاه می‌کند."

به گفته سحرخیز، اگر اهل سنت ایران نیز غیر از روزی که به طور رسمی عید اعلام می شود، عید اعلام کنند، برای حاکمیت از حساسیت برخوردار است.

نظرهای خوانندگان

بیچاره ملی مذهبی ها !!!!!!!
هر چه از ملی بودنشان بدست میاورند در مذهبی بودنشان از دست میدهند
هر چه ملی بودنشان برایشان افتخار میاورد مذهبی بودنشان برایشان دردسر می آورد

-- احسان ، Oct 14, 2007 در ساعت 11:59 PM

salam man esmam peymane va 17 salame
man asllan az vaze keshvar razi nistam va nemidoonam ma key mitoonim mesle baghiyey adma azadiye bayan dashte bashim va faryad bezanim ke vaze in keshvar razi nistim

-- بدون نام ، Oct 14, 2007 در ساعت 11:59 PM

اين نمازها بي‌شك براي رضاي خدا نيست و قطعا رنگ و بوي سياسي آن هم از نوع ملي دارد.

-- بدون نام ، Oct 14, 2007 در ساعت 11:59 PM

بقول حافظ،
جنگ هفتادو دو ملت همه را عذر بنه
چون نديدند حقيقت ره افسانه زدند .....

-- محفوظ ، Oct 14, 2007 در ساعت 11:59 PM

بدون نام عزیز: بنده‌ی خدا تمام زندگی‌ات، مذهب‌ات، را تا فیها خالدون‌اش را برای‌ات سیاسی کرده‌اند. بعد فقط نماز ملی-مذهبی‌ها برای رضای خدا نیست؟ بقیه‌ی نمازهای حکومتی برای خدا می‌شود؟

-- سوشیانت ، Oct 15, 2007 در ساعت 11:59 PM

با سوشیانت موافقم. این که نماز از ارکان دین است و شاید در گذشته تبعیض برای اقلیت های دینی بود. اما دامنه آن در حال حاضر به شیعیان هم کشیده شده است.
و حاکمیت برای این طیف دینی هم که شیعه هستند و هم در پی برگزاری نماز عید هستند هم ارزش قایل نیست و از کار آنها ممانعت می کند. حالا به نظر شما این چه معنایی دارد؟

-- یه شورشی ، Oct 15, 2007 در ساعت 11:59 PM

فعلا شرایط در ایران بسیار سخت و آزادی ها بسیار محدود است. در این شب سرد و تاریک سیاسی دیگر جلوگیری از اجرای نماز عید فطر که چندان عجیب نیست . چنان سخن می گویید که انگار همه چیز عالی است و فقط این نماز عید فطر بوده که دچار این مشکل شده . مملکت در حالت حکومت نظامی است . از لباس مردم تا کار کردن و زندگی کردن همه از نظر حکومت وحشت آور است. در مورد همه چیز سخت گیری می شود. ملتی که قدر عافیت نداند تا به مصیبتی گرفتار نیاید سر عقل نمی آید. امید وارم حداقل بخشی از مردم که به آقای خاتمی هزار نسبت ناروا دادند اکنون قدر آزادی های آن دوران را فهمیده باشند. امیدوارم

-- آرمان ، Oct 15, 2007 در ساعت 11:59 PM

بازرگان زماني كه رئيس دولت موقت بود گفت:
من بولدزر نيستم من يك پيكان ظريف و نازك نارنجي هستم كه نياز به يك خيابان صاف و مستقيم براي حركت كردن
اين ملي مذهبي ها بدرد كارهاي مامان بازي مي خورند.
وقتي اين همه بولدزر در ممكلت هست چه نياز به اين ماشين هاي تيتيش ماماني
بهتر حكومت اجاز بده تجمعشان را برگزار كنند و از كبريت بي خطر نترسند.

-- مجيد ، Oct 20, 2007 در ساعت 11:59 PM