تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چکیده سرمقاله‌ روزنامه‌های ایران

رادیو زمانه از امروز گزارشهای روزانه تازه ای را برای مرور گزیده سرمقاله های نشریات ایران ارائه می کند که مکمل گزارش از تیتر روزنامه هاست و ساعتی پس از انتشار تیترها در دسترس قرار خواهد گرفت. هم برای مخاطبان زمانه در ایران و هم برای مخاطبان ما در خارج از کشور اطلاع روزانه از اهم مسائل مطرح شده در مطبوعات ایران می تواند دید جامعتری به صحنه سیاسی در ایران فراهم آورد و در فرصتی کوتاه بیشترین اطلاعات را به دست دهد. از پیشنهادهای مخاطبان برای بهبود کار استقبال می کنیم.

اصلاح طلبان و مسئله خاتمی

روزنامه کیهان در ستون "یادداشت روز" خود به قلم مهدی محمدی با اشاره به مطرح شدن نام محمد خاتمی برای شرکت در انتخابات مجلس هفتم و استقبال نمایندگان احزاب از این طرح، این استقبال را در ادامه استقبال آمریکا و اروپا از خاتمی دانسته و در ادامه با بیان اینکه "خاتمی اگرچه ممكن است در این وانفسای بی سرو صاحبی اضطراراً بتواند نقشی موثرتر از دیگران در جبهه اصلاحات ایفا كند، اما قدرمطلق تاثیر او هرگز از مقدار معینی فراتر نخواهد رفت"، به تفکیک دو گروه از معارضان وی در داخل جبهه اصلاحات پرداخته و آورده است: "اولین گروه از معارضان آنهایی هستند كه خود را هم وزن خاتمی و بلكه بالاتر از او می دانند و ادعا می كنند در اصل آنها بودند كه خاتمی را خاتمی كرده اند...گروه دوم معارضان خاتمی درون جبهه اصلاحات كسانی هستند كه معتقدند باید از اینكه كابینه آقای خاتمی به مرتبه تصمیم گیرندگان اول و آخر جبهه اصلاحات ارتقا یابد، جلوگیری كرد. این عده كه خود را معتدل و اعوان خاتمی را تندرو می دانند."

کیهان در پایان سرمقاله امروز خود چنین نتیجه گیری کرده است:«برای اصلاح طلبان خاتمی همان قدر كه الان محور ائتلاف به نظر می رسد، بالقوه می تواند محور اختلاف باشد. بر تكیه گاهی چنین نامطمئن تكیه كردن فقط از یك عقل اصلاح طلب برمی آید و بس."

مهم این است!

روزنامه اعتماد ملی نیز سرمقاله امروز خود را به احتمال حضور خاتمی در انتخابات اختصاص داده و در باره موضع حزب در قبال وی نوشته است:"واضح است كه حزب اعتماد ملی بر این باور باشد كه شخصیت، اعتبار و توان فرزند فاضل امام خمینی در این عرصه پرابتلا‌ می‌تواند دو كاركرد بسیار بزرگ را سامان دهد. از یكسو موجب آشتی مجدد مردم با اصلا‌ح‌طلبان و موفقیتی شگرف در انتخابات مجلس هشتم شود، یعنی آنكه اجازه ندهد كشور و منافع آن بیش از پیش دستخوش ندانم‌كاری‌ها و سوءسیاست‌های عده‌ای افراطی و رادیكال شود. از سوی دیگر ورود خاتمی به این عرصه، جغد شوم جنگ و تهدید از سوی دشمنان خارجی را به انزوا می‌كشاند. خاتمی دارای شخصیتی بین‌المللی و قابل احترام است. ورود او به این عرصه كشور را از تهدیدهای خارجی مصون خواهد كرد."
این روزنامه در ادامه سرمقاله این شماره خود تلویحا گمانه زنی های موجود مبنی بر رقابت خاتمی و کروبی را مورد اشاره قرار داده و نوشته است: "زمینه آن نیز هست كه به این دعوت حزب اعتماد ملی از سیدمحمد خاتمی، از زوایای غیرواقعی، ناصادقانه و حتی شیطنت‌آمیز نیز نگریسته شود! جلوی تمام نجواها و گمانه‌زنی‌ها را نمی‌توان گرفت. اصل بر صداقت و اصالت یك عمل سیاسی است كه احزاب، شخصیت‌ها و سرمایه‌های یك ملت باید با پرهیز از اینگونه گمانه‌زنی‌ها، از تن دادن به رسالت تاریخی خویش بازنمانند؛ مهم این است."

جایزه پیشكش! حق مطبوعات را بدهید

روزنامه جمهوری اسلامی، در سرمقاله این شماره خود با انتقاد از سیاست های دولت در حوزه مطبوعات ، انتشار خبری مبنی بر برگزاری جشنواره تقدیر از روزنامه های منتقد از سوی دولت را به "شوخی سیاسی" تعبیر کرده و در ادامه با اشاره به پاره ای از فشارهای موجود بر اصحاب رسانه آورده است: "مطبوعات بویژه روزنامه ها از یك نظر بی شباهت به مرغ نیستند كه هم در عروسی و هم در عزا قربانی می شود. با دشمن خارجی در افتادن علیه ضد انقلاب داخلی قدعلم كردن مشت منافق و التقاطی و افراطی ها و خرافاتی ها را باز كردن حساب خائنان را از خادمان جدا كردن به مسئولان در مواقع لازم هشدار دادن با نظام در همه مسیرها همراهی كردن درددل های مردم را منعكس نمودن و در همه این مراحل با تنگناهای مالی و دشواری های مختلف دست و پنجه نرم كردن كار همیشگی مطبوعات است . با این حال مسئولان عادت دارند تعریف و تمجید بشنوند و اگر از گل نازك تر درباره آنها بنویسی یا ضدانقلاب هستی یا منافق و یا كودتاچی! البته بعضی حضرات مقداری تخفیف می دهند ومیان كودتای مطبوعاتی با كودتای نظامی اندك تفاوتی قائل می شوند و صفت تدریجی را هم به عنوان زیبای "كودتای مطبوعاتی" اضافه می كنند."

جمهوری اسلامی در ادامه با فهرست کردن برخی حقوق و مطالبات روزنامه‌ها و خبرنگاران از دولت تصریح کرده است که بهتر ست دولت به جای دادن جایزه، این مطالبات و حقوق را بر آورده سازد.

خبیث‌ها را بزرگ نكنید!

روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز خود با اشاره به مصاحبه اخیر رییس جمهور و سخنان وی درباره مفسدان اقتصادی و مانع تراشان، در ابتدا این جنس اظهارات را ناشی از نبود امکان گفت و گوی چالشی با مقامات عالیرتبه در ایران دانسته و در ادامه با اشاره به فراز هایی از سخنان احمدی نژاد نوشته است:"احمدی‌نژاد از شناسایی«دست‌های خبیث» خبر داده است كه به گفته او به دنبال اخلا‌ل در نظام اقتصادی كشور هستند."

این روزنامه در ادامه و با اشاره به عنوان "خبیث‌ها» پرسیده است: "آیا تنها "درد بی درمان" در اقتصاد ایران، عواملی است كه گاه آنها را «وام گیرندگان قلدر صفت و رانت‌خوار» می‌نامند و گاهی لباس «مافیای مسكن» بر تن آنها می‌پوشانند و زمانی، نام «دست‌های خبیث» برای آنها انتخاب می‌كنند؟ ."

آفتاب یزد در پایان می نویسد: "آیا بهتر نیست كه دولتمردان نهم - به ویژه رئیس جمهور- در كنار تلا‌ش برای شناسایی عوامل بیرونی، به فكر كشف عوامل داخلی باشند كه تصمیم‌گیری ها و برنامه‌ریزی‌های آنان، در ایجاد وضعیت فعلی نقش داشته است؟ آقای رئیس جمهور و همكاران ایشان می‌دانند كه موفقیت، جز با برنامه‌ریزی دقیق و صحیح امكانپذیر نیست و شرط برنامه‌ریزی صحیح نیز دسترسی به اطلا‌عات دقیق و صحیح از طریق شكستن برخی حلقه‌های پیرامونی و كسب خبر از كانال‌های متعدد بخصوص منتقدان و مخالفان می‌باشد. آیا ایشان تاكنون به این موضوع فكر كرده‌اند كه چرا نزدیك‌ترین حامیان ایشان در مجلس نیز از ضعف دولت نهم از نظر استراتژی و برنامه‌ریزی در امور اقتصادی سخن می‌گویند و حتی مدعی می‌شوند كه «دولت نهم متولی مشخص اقتصادی ندارد؟» آیا ایشان به این مساله اندیشیده‌اند كه چرا آمارهای دولت ایشان در خصوص گرانی، تورم، نرخ رشد، میزان سرمایه‌گذاری، حجم خصوصی سازی و سهم نفت در بودجه با آنچه توسط اصولگرایان مجلس تهیه شده و بر آن پافشاری می‌شود تفاوت دارد؟."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)