تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

البرادعی در سازمان ملل: توافق با تهران گامی مهم در مسیری درست بود

محمد البرادعی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت توافق ماه اوت ایران برای همکاری با آژانس "گامی مهم درمسیری درست" بود.


محمد البرادعی در مجمع عمومی سازمان ملل. آسوشیتدپرس

محمد البرادعی که دوشنبه به وقت نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کرد با این حال خودداری ایران از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم و ادامه ساخت راکتور پلوتونیوم اراک را "تاسف‌بار" خواند. البرداعی در عین حال گفت تهران می‌تواند با رفع همه شک و تردیدها درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود، به حل این مناقشه کمک کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، محمد البرادعی "همکاری و شفافیت ایران را کلید" گزارشی دانست که وی قرار است ماه آینده درباره برنامه هسته‌ای ایران ارائه دهد.

البرداعی افزود: "راست‌آزمایی، در نبود اعتماد به ماهیت برنامه ایران نقش بنیادی دارد."

ایران به رغم درخواست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز دو قطعنامه شورای امنیت همچنان به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

با این حال درماه اوت گذشته ایران با آژانس توافق کرد که به پرسش‌های حل نشده درباره گذشته برنامه هسته‌ای خود پاسخ دهد. توافقی که در آن هنگام "گامی مهم به جلو" خوانده شد.

این توافق با واکنش منفی واشنگتن و برخی از پایتخت‌های اروپایی مواجه شد. کاخ سفید اعلام کرد که این توافق چیزی را عوض نمی‌کند و وزیر امورخارجه دولت بوش نیز ایران را متهم کرد که به آژانس دروغ می‌گوید. در اروپا نیز کاخ الیزه تهران را متهم کرد که به دنبال سلاح اتمی است. برنار کوشنر وزیر امورخارجه فرانسه از آمادگی فرانسه برای جنگ با ایران سخن گفت و نیکولا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه خواستار تحریم‌های یکجانبه اتحادیه اروپا علیه ایران شد.

در تازه‌ترین تحول کاخ سفید در واکنش به گفتگوی روز یکشنبه البرادعی با شبکه سی ان ان اعلام کرد که تهران یک برنامه هسته‌ای نظامی را دنبال می‌کند و به دنبال ساخت بمب است. البرادعی یکشنبه بار دیگر نسبت به وقوع یک جنگ در منطقه هشدار داد و اعلام کرد که آژانس مدرکی در دست ندارد که نشان دهد برنامه هسته‌ای ایران نظامی است.

ایران پیش از توافق اخیر خود با آژانس، از پاسخگویی درباره تحربیات خود بر روی پلوتونیوم در دهه 1990 خودداری ورزیده بود. تهران همچنین مقدار کامل پلوتونیومی را که در اختیار داشت به آژانس گزارش نکرده بود.

بازرسان آژانس همچنین می‌خواهند درباره اثرات پلوتونیم و اورانیوم غنی‌شده که سال گذشته در یکی از تاسیسات هسته‌ای ایران یافت شد، به پرسش‌هایشان پاسخ داده شود. بازرسان آژانس همچنین می‌خواهند درباره پلونیوم 210 از مسئولان ایرانی پرسش کنند؛ ماده‌ای که می‌تواند در جنگ‌افزار هسته‌ای به کار رود. بازرسان همچنین درباره دستورالعمل تبدیل اورانیوم به گونه‌ای قابل کاربرد در کلاهک هسته‌ای تحقیق می‌کنند. ایران این دستورالعمل را بیش از دو سال پیش در اختیار آژانس قرار داد.

دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: "اگر آژانس بتواند تضمین معتبری درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران درگذشته و امروز به دست دهد، این امر به راه دراز اعتمادسازی منتهی می‌شود، و می‌تواند به ایجاد شرایط یک راه‌حل همه‌جانبه و پایدار بینجامد."

محمد البرادعی افزود: "چنین راه حلی جامعه جهانی را از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران خاطرجمع می‌کند و در عین حال ایران را قادر می‌سازد به طور تمام‌عیار از فناوری هسته‌ای برای توسعه اقتصادی و اجتماعی بهره گیرد."

کاخ سفید: ایران به‌دنبال بمب اتمی است

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)