تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

عبدالله: بریتانیا به هشدار عربستان درباره بمب‌گذاری‌های لندن توجه نکرد


پادشاه عربستان سعودی، بریتانیا را متهم کرد که از اطلاعاتی که سعودی‌ها در اختیار این کشور گذاشتند که می‌توانست از بمب‌گذاری‌های هفتم ژوییه 2005 در لندن جلوگیری کند، استفاده نکرد.


پرنس چارلز و ملک عبدالله. فرانس پرس

پادشاه عربستان روز دوشنبه بی بی سی گفت که بریتانیا در جنگ با تروریسم اقدام کافی نکرده است. پادشاه عربستان این سخنان را ساعاتی پیش از پرواز به لندن در شهر جده اظهار داشت.

پادشاه عربستان گفت: "من بر این باورم که متاسفانه بیشتر کشورها- از جمله بریتانیا- این موضوع را جدی نگرفته‌اند."

عبدالله بن عبدالعزیز افزود: "ما پیش از حملات تروریستی در بریتانیا، اطلاعات به بریتانیای کبیر فرستاده بودیم. اما متاسفانه هیچ اقدامی که می‌توانست از آن تراژدی جلوگیری کند صورت نگرفت." پادشاه عربستان جزییات این اطلاعات امنیتی را مشخص نساخت.

آسوشیتد پرس به نقل از منابع آگاهی که نامی از آنها نمی‌برد گزارش می‌دهد ماه‌ها پیش از حملات خونین هفتم ژوییه 2005 که چهار بمبگذار انتحاری 52 نفر را کشتند و صدها نفر را در مترو و اتوبوس زخمی کردند، عربستان سعودی به دولت‌های بریتانیا و ایالات متحده اطلاع داد که مردی را دستگیر کرده که به تدارک مالی یک حمله تروریستی در پایتخت بریتانیا اعتراف کرده است.

آسوشیتدپرس می‌افزاید این اطلاعات شامل جزییاتی درباره مواد منفجره و یک رابط مالی سوری بوده است. برپایه این گزارش عربستان همچنین گفته بود که دست کم چهار نفر از بمبگذاران شهروندان بریتانیا هستند.

با این حال به گفته منابع آگاهی که آسوشیتدپرس نامی از آنها نمی‌برد این اطلاعات که در دسامبر 2004 به بریتانیا داده شد، نام حمله‌کنندگان و محل و زمان حملات تروریستی را مشخص ساخته بود. اما به گفته همین مقامات این اطلاعات که از یک مظنونی هنگام بازگشت به عربستان به دست آمده بود، تا آن اندازه شامل جزییات بود که موجبات نگرانی را فراهم سازد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)