تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

البرادعی: مدرکی برای وجود برنامه سری اتمی در ایران نداریم

محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر از احتمال جنگ با ایران ابراز نگرانی کرد و گفت که وی هیچ مدرکی ندارد که نشان دهد ایران به صورت فعال به دنبال ساخت جنگ افزار هسته‌ای است.

البرادعی در مصاحبه با شبکه سی ان ان در پاسخ به پرسش "ولف بلیتزر" که " آیا ایران درحال ساخت بمب اتم است" گفت: "اجازه بدهید برای این که پرونده هسته‌ای ایران را در چشم‌اندازی مناسب قرار گیرد، سه واقعیت را مطرح کنم. (نخست آن که)ما امروز همچنانکه که کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه ایالات متحده به تازگی گفت، درباره در اختیار داشتن جنگ‌افزار هسته‌ای از سوی ایران سخن نمی‌گوییم. دوم این که اگر ایران بر روی جنگ‌افزار هسته‌ای کار بکند برپایه اظهارات جان نگروپونته( معاون وزارت خارجه) و جان مک کونل( مدیر اطلاعات ملی آمریکا) دست کم آنها (ایرانی‌ها) چند سال با دستیابی به چنین جنگ‌افزاری فاصله دارند. سوم این که آنچه ما هم‌اکنون از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا –خاویر سولانا- انجام می‌دهیم، تلاش برای کنترل توانایی غنی‌‌سازی ایران و ایجاد شرایطی برای اتحادیه اروپا و به ویژه ایالات متحده برای وارد شدن به مذاکره است. بنابراین سخن ما این نیست که هم‌اکنون ایران جنگ‌افزار هسته‌ای دارد. ما تلاش می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم نیت ایران در آینده صلح‌آمیز است و این چیزی است که ما در حال حاضر در واقع درباره آن گفتگو می‌کنیم، (که همان بحث بر سر) ارزیابی ریسک قصد احتمالی ایران درصورت دستیابی به فناوری ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای درآینده است."

محمد البرادعی افزود: "ما در این مرحله باید از طریق دیپلماسی خلاق، کار را ادامه دهیم. ما (هنوز) زمان داریم. چراکه من هیچ راه حلی به غیر از دیپلماسی و بازرسی سراغ ندارم."

ولف بلیتزر پرسید "آیا شما معتقدید هستید که هم اکنون یک برنامه مخفی و سری جنگ‌افزار هسته‌ای در ایران جریات دارد؟" و البرادعی در پاسخ گفت: "ما هیچ قرینه‌ مشخص به این معنی تاکنون ندیده‌ایم. ما هیچ اطلاعی درباره اینکه یک برنامه هسته‌ای موازی جنگ‌افزار هسته‌ای در جریان است، دریافت نکرده‌ایم. آنچه ما در گذشته دیدیم، نوعی تدارک و آزمایش بود که به ما گزارش نشده بود و این همان چیزی است که ما هم‌اکنون برای روشن شدن گذشته و حال با ایران همکاری می‌کنیم. من هیچ اطلاعاتی مشخصی درباره این که هم‌اکنون یک برنامه فعال برنامه جنگ‌افزار هسته‌ای در جریان است دریافت نکرده‌ام. "

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: "اگر دقت کنید درباره حرف‌هایی که درباره ایران زده می‌شود، (گفته می‌شود) ما به نیت ایران مشکوک هستیم اما من نشنیده‌ام کسی بگوید ایران هم‌اکنون فعالانه در حال ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای است. اگر چنین اطلاعاتی وجود دارد من بسیار خرسند خواهم شد که در اختیارم گذاشته شود تا آن را پیگیری کنم."

گزارشگر سی ان ان گفت به عبارت دیگر شما می‌گویید که ایالات متحده اطلاعات اساسی درباره این که ایران بر روی یک برنامه سری جنگ‌افزار هسته‌ای کار می‌کند، در اختیار شما نگذاشته است؟

محمد البرادعی گفت: "ما اطلاعاتی درباره احتمال وجود برخی از تحقیقات به منظور نظامی کردن احتمالی (برنامه هسته‌ای ایران) داریم. ما هم‌اکنون در حال بررسی این تحقیقات ادعا شده هستیم و از همین رو است که ما گفته‌ایم هم‌اکنون نمی‌توانیم به ایران مجوز بدهیم چراکه هنوز علامت سئوال‌های بسیاری وجود دارد. اما آیا ما مواد هسته‌ای که برای سلاح از آن استفاده شده، دیده‌ایم؟ خیر. آیا ما شاهد نظامی شدن فعالانه برنامه هسته‌ای ایران بوده‌ایم؟ خیر."

البرادعی با اشاره به موضع‌گیری تند واشنگتن در قبال تهران گفت که جنگ لفظی راهگشا نیست و به ادامه دیپلماسی تاکید کرد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدل کره شمالی را الگوی مناسبی برای حل پرونده هسته‌ای ایران خواند و گفت هم‌اکنون همکارانش در ایران به بررسی برنامه هسته‌ای ایران مشغولند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا حرف محمود احمدی‌نژاد، مبنی بر بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران را تایید می‌کنید گفت که این پرنده هنوز بسته نشده است و آژانس مشغول بازسازی تاریخ برنامه هسته‌ای ایران است.

البرادعی با اشاره به بمباران اخیر سوریه از سوی اسراییل که با ادعای وجود یک برنامه سری اتمی صورت گرفت، اظهار داشت که نمی‌توان اول بمباران کرد و پس از آن کشوری را متهم نمود.


بخشی از این گفتگو را در اینجا ببینید

نظرهای خوانندگان

Ecoutez ou lisez l'analyse de Bernard Guetta ici:
http://www.radiofrance.fr/franceinter/chro/geopolitique/index.php?id=60923

-- بدون نام ، Oct 29, 2007 در ساعت 12:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)