تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مرگ دلفین‌ها در ساحل جاسک

روز چهارشنبه دوم آبانماه هفتادو سه دلفین در ساحل بندر جاسک جان دادند. مقامات محیط زیست درباره عامل مرگ و میر این دلفین‌ها گمانه‌زنی‌های مختلفی کرده‌اند. برخورد با تور صیادی، مسمومیت، و امواج رادار از جمله حدس‌گمان‌هایی است که درباره مرگ گروهی این دلفین‌ها مطرح شده است. بر روی بدن این دلفین ها زخم و در شماری از آنها نیز خونریزی از بینی و دهان گزارش شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، دکتر دلاور نجفی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره گفت: "روز دوم آبان ماه سال جاری در دهانه خورگنگان واقع در 60 کیلومتری شرق شهر جاسک گزارشی از مرگ و میر تعداد زیادی دلفین دریافت شد."

نجفی با اشاره به اینکه تلاش شد تا تعدادی از دلفین‌های زنده مجددا به دریا بازگردانده شوند، گفت: "متاسفانه تمامی تلاش‌ها در این زمینه بی‌نتیجه بود و این دلفین‌ها نیز دوباره به خشکی بازگشتند."

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مرگ 79 دلفین در حدود یکماه گذشته، تفاوت آنها را با دلفین‌های کنونی، یافت شدن لاشه دلفین‌های قبلی در یک نوار 15 کیلومتری دانست و افزود: "این در حالیست که لاشه دلفین‌های کنونی در یک محل یافت شده است."

وی افزود: "مشکلات جسمی، رفتاری و تاثیر رادارها بر گیرنده‌های حسی دلفین‌ها از علل احتمالی مرگ و میر آنها است." به گفته نجفی قرار است از دلفین‌ها نمونه‌هایی برای بررسی بیشتر به تهران ارسال شود.

وی افزود: "این پدیده، عادی نبوده و ممکن است با توجه به اینکه از بینی و دهان خونریزی داشته‌اند، نوعی مسمومیت باشد."

در همین حال دکتر نبوی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در در این باره گفت: "بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد دلفین‌های تلف شده در اطراف بندر جاسک جزو 5 گونه دلفین خلیج‌فارس و دریای عمان نبوده‌اند."

وی افزود: "مشاهدات انجام شده نشان می‌دهد بر روی بدن این دلفین‌ها خال‌های زخم مانند وجود دارد. از سوی دیگر از دهان و بینی تعدادی از این دلفین‌ها نیز خونریزی صورت گرفته که این امر می‌تواند ناشی از گیر کردن در تور صیادی باشد."

وی با اشاره به این که دلفین‌ها از گونه‌های همراه ماهی‌های تن هستند، بزرگترین خطری که دلفین‌ها را تهدیدمی‌کند تورهای صیادی عنوان کرد و گفت: "بر اساس اطلاعات محلی و منطقه‌ای عامل مرگ 79 دلفین که لاشه آنها حدود یک ماه قبل در اطراف جاسک کشف شد به احتمال زیاد تور صیادی بوده است."

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در سال‌‌های 82 و 83 هم مورد مشابهی در این زمینه رخ داده است افزود: "بررسی‌های انجام شده در آن زمان نشان داد عامل مرگ 62 دلفین یک کشتی صیادی بوده است که به نظر می‌رسد در حادثه قبلی مجددا این موضوع تکرار شده است."

نظرهای خوانندگان

کشوری که به مردم خودش رحم نمیکند، چگونه میتوان از آن انتظارداشت به دلفین ها ترحم داشته باشد.
با سلام ازراه دور

-- haskhor@arcor.de ، Oct 29, 2007 در ساعت 06:02 AM

خداوند مرحمتش را شامل ِ حال ِ این 72 دولفین کُناد.

-- ایرانی ، Oct 30, 2007 در ساعت 06:02 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)