تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

سولانا به دنبال آگاهی از موضع هسته‌ای ایران است


علی لاریجانی، دبیر سابق شورای امنیت ملی ایران، به همراه سعید جلیلی دبیر تازه این شورا راهی رم شدند تا با خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره پرونده هسته‌ای ایران گفتگو کنند.

کریستینا گالاچ، سخنگوی سولانا درباره تغییر و تحول در تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت: "ما منتظریم ببینیم که آنها با چه رویکردی به رم خواهند آمد" و این که آیا کنار رفتن لاریجانی "متضمن تغییری در موضع" ایران است یا نه.

خاویر سولانا ساعت یک بعد از ظهر به وقت اروپا بروکسل را به مقصد رم ترک کرد تا به نمایندگی از گروه پنج بعلاوه یک با فرستادگان ایران مذاکره کند.

به گفته سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سولانا در این مذاکرات در پی یافتن راه‌حلی برای از سرگیری مذاکرات رسمی درباره پرونده هسته‌ای ایران است.

خبر استعفای علی لاریجانی که روز شنبه به طور غیر منتظره اعلام شد، پرونده هسته‌ای ایران را بیش از پیش پیچیده‌تر ساخت. گروه پنج بعلاوه یک که شامل اعضای دایم شورای امنیت بعلاوه آلمان است، تصمیم‌گیری درباره اعمال دور تازه تحریم‌ها علیه ایران را تا انتشار دو گزارش مهم در ماه نوامبر به تعویق انداخته است.

یکی از این گزارش‌ها از سوی خاویر سولانا تهیه می‌شود که برآیند مذاکرات وی با علی لاریجانی و پس از این سعید جلیلی خواهد بود.

گزارش دیگر از سوی محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تهیه می‌شود که حاصل توافق اخیر تهران با آژانس برای پاسخگویی پرسش‌های پاسخ داده نشده گذشته برنامه هسته‌ای ایران است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)