تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

واکنش رهبران کردستان عراق به تصمیم ترکیه

همزمان با اوج‌گیری تنش در مرزهای ترکیه با عراق، و موافقت پارلمان ترکیه برای عبور ارتش این کشور از مرز جهت حمله به نیروهای پ. کا. کا، رهبران کردستان عراق خواستار در پیش گرفتن راه گفتگو شدند.

به گزارش خبرنگار رادیو زمانه از کردستان عراق، جلال طالبانی، رییس‌ جمهوری عراق و رهبر حزب میهنی کردستان عراق در این باره گفت: "اگر پ. کا. کا چنین ادامه بدهد باید متوجه این امر باشد که خاک عراق را رها کند چون هیچ حزبی نمی تواند از خاک عراق برای حمله نظامی به همسایگان عراق استفاده کند."

جلال طالبانی افزود: "دیگر دوران چگوارا بازی به پایان رسیده است و نیروهای پ. کا. کا باید با گفتگو و دموکراسی بتوانند مشکلات خود را با ترکیه حل و فصل کنند . اما در صورت هر گونه حمله نظامی ترکیه به کردستان باید عواقب آن را در نظر داشته باشند."


از سوی دیگر کو سرت رسول، جانشین مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق با "غیرانسانی" خواندن حمله ترکیه به شمال عراق گفت: "24 بار حمله کردن به خاک کردستان عراق از نظر دیپلماسی مقبول نیست. ما تصور می کردیم که حکام ترکیه رفتاری بهتر داشته باشند."



عدنان مفتی، رییس پارلمان کردستان عراق نیز اظهار داشت: "مابرای ترکیه مانند دیگر همسایگانمان احترام قائلیم و ترکیه از در دوستی و دیالوگ می تواند وارد شود و نه پناه بردن به گلوله. چون در حین جنگ کسی سود نمی کند. "

عدنان مفتی همچنین خواهان بررسی بیشتر مقامات ترک در این باره شد و گفت: "جای افسوس دارد که دولت ترکیه مجلس کردستان عراق را به رسمیت نمی شناسد اما می تواند با مجلس عراق فدرال وارد مذاکره شود و از این راه جلوی کشتار هموطنان و انسان‌های بیمشاری را بگیرد."

عدنان مفتی افزود: "کردستان هزاران کشته در راه گریز ار سلطه دیکتاتوری و خودکامگی داده است و نمی تواند جبر گلوله را بپذیرد . وی سپس در ادامه گفت که همکاران ما در پارلمان ترکیه مطمئنا از راه رسانه‌ها صدای ما را می شنوند و امیدواریم که از این راه خود راه چاره ای عاقلانه و بدور از خونریزی بیابند."


نوشیروان مصطفی، جانشین اسبق جلال طالبانی در حزب اتحادیه میهنی، "دفاع از تمامیت ارضی ترکیه را حقی غیر قابل انکار" دانست و ابراز امیدواری کرد با "گفتگو و دیالوگ" مشکل به وجود آمده بزودی حل و فصل شود .

نوشیروان مصطفی گفت: "من تصور می کنم که نظامیان ترکیه عاقلانه‌تر از این رفتار خواهند کرد و علیه خاک کردستان عراق عملی غیر عرف در دیپلماسی انجام نخواهند داد. این وضعیت به نفع کردستان عراق و ترکیه نیست."

مسعود بارزانی، مسئول تشکیلات خودگردان کردستان عراق روز گذشته با صدور بیانه‌ای اعلام کرد که در برابر حمله به کردستان عراق می‌ایستد. ترکیه هفته گذشته شمال عراق را به توپ بست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)