تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بارزانی: در مقابل حمله به کردستان عراق می‌ایستیم

ساعاتی پس از آن‌که رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا گفت که نیروهای آمریکایی و عراقی برای حمله به شورشیان کرد ترکیه در شمال عراق آماده می‌شوند، مسعود بارزانی، رییس جمهور اقلیم کردستان عراق، به همه طرف‌ها هشدار داده است که در صورت حمله به کردستان عراق با مقابله نیروهای تحت فرمان او مواجه خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از اربیل، مسعود بارزانی در بیانیه‌ای که امروز منتشر کرده، گفته است "صراحتاً به همه طرف‌ها می‌گوییم: اگر به منطقه یا تجربه [دموکراسی در حال شکل‌گیری] کردستان به هر بهانه‌ای حمله کنند، ما کاملاً آماده ایم تا از تجربه دموکراتیک و شرف و مردم و تقدس سرزمین‌مان دفاع کنیم."

بارزانی در بیاینه خود آورده است که کردهای عراقی را نباید به دلیل مشکلی که ترکیه با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) دارد ملامت کرد.

او همچنین بار دیگر از مقامات آنکارا خواسته است که برای حل مشکل‌شان با شورشیان کردِ حزب پ.ک.ک که در شمال عراق پناه گرفته‌اند، با دولت او در اربیل مذاکره کنند.

مقامات ترکیه تاکنون مذاکره با مقامات کردستان عراق در این‌باره را رد کرده‌اند و گفته‌اند که درباره این مسئله تنها با دولت مرکزی عراق مذاکره خواهند کرد.

پس از گلوله‌باران چند روز گذشته شمال کردستان عراق به‌وسیله ارتش ترکیه، پارلمان ترکیه دو روز پیش اجازه ورود نیروهای نظامی این کشور به شمال عراق را برای سرکوب مخالفان کرد صادر کرد.

بارزانی در بیانیه خود همچنین بار دیگر حمایت از پ.ک.ک را رد کرده است و گفته است که "ما از بحران چند روز گذشته و تصمیم ترکیه برای عبور دادن نیروهایش از مرز کردستان به بهانه سرکوب پ.ک.ک بهت زده‌ایم."

گیتس وزیر دفاع آمریکا گفته بود که ایالات متحده برای کاهش تهدید پ.ک.ک با ترکیه همکاری خواهد کرد و واشنگتن و بغداد آماده‌اند تا در صورت لزوم "اقدامات مناسب" را در این مورد انجام دهند.

همچنین نوری‌المالکی نخست وزیر عراق هم گفته است که دولت او به حضور نیروهای پ.ک.ک در عراق، كه آن‌ها را "تروریست" خوانده است، پایان خواهد داد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)