تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دانشجوی دستگیر شده در بازداشتگاه‌ امر به معروف جان سپرد

معاون تحقیقات و آموزش دادگستری استان همدان مرگ یک دختر دانشجو را در بازداشتگاه امر به معروف شهر همدان تایید کرده و اعلام کرده است که این دانشجوی پزشکی که در یکی از پارک‌های همدان دستگیر شده بود، آخر هفته گذشته در بازداشتگاه امر به معروف و نهی از منکر شهر همدان "خودکشی" کرده و جان سپرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مهدی الماسی، معاون تحقیقات و آموزش دادگستری استان همدان، خبر خودکشی این دانشجوی 27 ساله دانشگاه علوم پزشکی همدان را در یکی از مراکز امر به معروف این شهر تایید کرده است. خبر مرگ این دختر دانشجو بر اثر "خودکشی" اوایل هفته بر روی سایت‌های اینترنتی مختلف منتشر شده بود.

مهدی الماسی به ایسنا گفته است که بیستم مهرماه سال جاری، این دانشجوی 27 ساله "به علت ارتکاب جرم مشهود" در یکی از اماکن عمومی، توسط ضابطان امر به معروف به این مرکز انتقال داده شد و "به علت تعطیلی روز جمعه و عید فطر 48 ساعت در بازداشت به سر برد." اعلام بازداشت 48 ساعته این فرد به دلیل "تعطیلات" در حالی است که بازداشتگاه های امر به معروف بنابه‌ مقررات خود حداکثر تا 24 ساعت می‌توانند افراد را در بازداشت نگه‌دارند.

الماسی در توضیح نحوه خودکشی این خانم گفته است که این دختر در راهروی طبقه دوم مرکز امر به معروف، "از فرصت به دست آمده استفاده کرده" و "با استفاده از پارچه پلاکارد تبلیغاتی موجود در راهرو" اقدام به خودکشی کرده است.

معاون تحقیقات و آموزش دادگستری استان همدان، توضیحی نداده که چگونه در هنگام بازداشت ماموران امر به معروف و نهی از منکر مانع خودکشی زندانی خود نشده‌اند و تنها گفته است "ماموران هنگام حضور در صحنه با جسد وی مواجه شدند."

با این همه الماسی با وجود اعلام "خودکشی" به ایسنا گفته است که "در تحقیقات مقدماتی علت مرگ مشخص نشده و منتظر دریافت نظر پزشکی قانونی هستیم."

گزارش سایت کانون زنان ایرانی از همدان همچنان حاکی از این است که فرد بازداشت شده "صبح روز جمعه با فردی که نامزدش بوده، در حوالی پارک مردم همدان چادر زده بودند، و به دلیل اینکه رسماً به عقد هم در نیامده بودند دستگیر و به بازداشتگاه منتقل می شوند."

نظرهای خوانندگان

اين چه طرز خبر دادن است؟ اولا كه تيترتان غلط است. خودكشي با جان سپردن فرق دارد.
ثانيا سايت زنان ايران كجا بود اولين بار اين خبر را وبلاگ نسرين افضلي منتشر كرد.
------------------------
زمانه: موضوع خودکشی ادعایی است که مطرح شده و ممکن است مساله صورت دیگری داشته است. بنابرین تیتر به انچه اتفاق افتاده می پردازد و نه چگونگی آن که در ابهام است. انتشار آن در وبلاگ خانم افضلی هم درست است اما وقتی منبع رسمی وجود دارد نقل از منبع غیررسمی در اولویت قرار نمی گیرد

-- احسان ، Oct 16, 2007 در ساعت 11:01 PM

این هم نوع تازه مراقبت از ناموس مردم. کسی رو به جرم واهی دستگیر کنید بعد تو زندان ولش کنید چون تعطیلاته. توی جامعه ای که این همه فشار از طرف خانواده و جامعه روی دخترها هست وقتی کسی رو 48 ساعت بلاتکلیف تو بازداشتگاه نگه داری مسلم است که فکرش هزار راه بره، تازه اگر ماجرای خودکشی راست باشه و خود مامورها بهش هتک خرمت نکرده باشند.

-- حمید ، Oct 16, 2007 در ساعت 11:01 PM

vahshatnak...

-- Mahsa ، Oct 16, 2007 در ساعت 11:01 PM

مبارک باد آدم کشی به اسم خودکشی .مدال شجاعت ودینداری گرامی قهرمانان .کشتیدبگیدکشتیم چرادروغ یارو خودکشیکرد و کی باور می کند

-- بدون نام ، Oct 16, 2007 در ساعت 11:01 PM

بهتر بود می نوشتید به قتل رسید... . اینکه خودکشی کرده و یا بقتل رسیده در اصل موضوع که جنایت مامورین امر به معروف است تغییری ایجاد نمی کند. ممکن است صحنه سازی کرده باشند و یا بلای دیگری سر دختر بیچاره آورده باشند و ... . بهرحال کسانی که به اینکار مشغولند آنقدر آدمهای کثیفی هستند که هر کاری از ایشان ساخته است.
امیدوارم روزی مردم ما آنقدر شجاعت پیدا کنند که مسئولیت کارهای خود را بپذیرند نه اینکه با صحنه سازی به مردم تهمت بزنند... .

-- شهرام ، Oct 16, 2007 در ساعت 11:01 PM

واي بر ما... واي بر ما...

-- binam ، Oct 16, 2007 در ساعت 11:01 PM

ارزانترین کالا در بازار جهنم جان انسانهاست . این تراژدی درد آور است .
بنی آدم اعضای یکدیگر بودند !!!!

-- احسان از ، Oct 16, 2007 در ساعت 11:01 PM

doostane azize amre be maroof be zahra kazemi ba oon sen o sal rahm nakardan, in dokhtare javan ke jaye khod dare. in ast tarhe amniyate ejtemayi

-- بدون نام ، Oct 17, 2007 در ساعت 11:01 PM

"در وجود هر آدم ایرانی یک حاج آقا خوابیده "
صادق هدایت

چه بسا خیلی مواقع این افراد هستند که همه چیز رو به گند می کشند نه سیستم
این مامورای نیروی انتظامی مگه خودشون خواهر مادر ندارند که بعضی وقتها تبدیل به حیوان و دد و دیو می شن. گیرم که اونها هیچ ماری نکرده باشن غیر مستقیم مسئول قتل اون دختر بیچاره اند. همین طور تک تک افراد جامعه ایرانی از پدر و مادر دختر گرفته تا من و شما با این تفکرات قرون وسطایی مون

-- مرتضی ، Oct 17, 2007 در ساعت 11:01 PM

با پلاکارد چجوری خودش رو کشته؟

-- بدون نام ، Oct 17, 2007 در ساعت 11:01 PM

حتما در اثر امر به معروف و نهی از منکر بیش از حد اقدام به خودکشی کرده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
http://freedomisnotfree.blogfa.com/

-- آزادی بی بها نیست ، Oct 17, 2007 در ساعت 11:01 PM

از جواب راديو زمانه به كامنتم ممنونم. اما:
اول اينكه اگر دقت كنيد در جمله مقام مسئول از لفظ خودكشي استفاده شده و ادعا نيست. به هر حال يك مقام رسمي اين را گفته است. ضمن اينكه موقعي كه من كامنت گذاشتم تيتر يك غلط املائي هم داشت كه البته اصلاح شد.

دوم اينكه مساله اين نيست كه منبع خبر شما چه كسي است مهم اين است كه اصلا سايتي به نام زنان ايراني وجود ندارد كه شما از آن نقل قول كرده ايد سايت زنان ايران نزديك به دو سال است كه تعطيل شده. باز اگر مي نوشتيد كميسيون زنان دفتر تحكيم وحدت درست بود اگر چه آنجا هم عينا مطالب وبلاگ خانم افضلي را گذاشته اند اما اين خانم گويا عضو آنجا هم هستند. بقيه سايتها هم عينا مطالب ايشان را بدون ذكر منبع يا با ذكر منبع نقل قول كرده اند. ضمن اينكه آخرين پست خانم افضلي اطلاعات كاملتري از تمام منابع دارد. من خانم افضلي را فقط يك بار ديده ام و ارادتي هم به ايشان ندارم اما به لحاظ حرفه اي رفتار شما درست نيست.

سوم هم اينكه شما خود را رسانه وبلاگستان معرفي ميكنيد با اين تعريف چطور وبلاگ يك فعال فمينيست شناخته شده براي شما معتبر نيست؟

-- احسان ، Oct 17, 2007 در ساعت 11:01 PM

فکر می کنم بهتر باشه خبری که در روزنامه اعتماد در تاریخ 25/7/86 در این مورد چاپ شده رو بخونید. چون تنها جایی هست که به طور صحیح در این مورد خبر دهی کرده. اولا زهرا دانشجو نبوده و مدت یک سال بوده که از دانشگاه علوم پزشکی تهران فارغ التحصیل شده و به غنوان پزشک در یک منطقه محروم در کردستان مشغول به کار بوده.

ثانیا اصلا چادر زدنی در کار نبوده و با نامزدش در پارک در حال گفتگو بوده.

ثالثا زهرا از یک خانواده با اعتقادات مذهبی بوده ولی خانواده اش در تمام مدت این قضیه کاملا ازش حمایت کردن و اصرار داشتن اونو ببینن ولی بهشون اجازه داده نشده. بنابر این خودکشی از ترس روبرو شدن با خانواده مذهبی این طور که در سایت ها نوشته شده اصلا واقعیت نداره.بعلاوه پدرش از همون موقعی که متوجه مرگ زهرا شده اصلاسعی در پنهان کردن این مساله نکرده و بلافاصله از اماکن شکایت کرده و معتقد بوده که زهرا رو کشتن
فکر می کنم دادن خبر درست در مورد این قضیه بهترین راه حمایت از زهرا باشه.
بله یک خانم دکتر 27 ساله در حالی که بسیار معمولی با نامزدش در پارک بوده دستگیر میشه. واقعا تاسف آوره

-- شیرین ، Oct 18, 2007 در ساعت 11:01 PM

خدا از همه كارها با خبره نه من و تو
به هرحال اگر ايمان داشت خودكشي نمي كرد

-- بدون نام ، Oct 21, 2007 در ساعت 11:01 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)