تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

نشست سران كشورهای ساحل خزر

صبح امروز، سه‌شنبه، نخستین جلسه نشست سران پنج کشور حاشیه دریای خزر برگزار شد. این نشست که پنج سال پس از نشست پیشین سران در عشق‌آباد برگزار می‌شود، تنظیم روابط حقوقی کشورهای ساحل دریای خزر را در برنامه دارد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، نخستین جلسه "نشست سران پنج کشور حاشیه دریای خزر" که صبح امروز آغاز شده بود، پیش از ظهر پایان یافت.

پس از جلسه افتتاحیه که امروز صبح برگزار شد، قرار است نشست کاری آغاز شود. در دومین اجلاس سران پنج کشور ساحلی دریای خزر رییسان جمهور ایران، روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان حضور دارند.

محمود احمدی نژاد در سخنرانی افتتاحیه خود پیشنهادهایی را برای مذاکره مطرح کرد از جمله آنها "تعریف و ایجاد یک ساختار با اهداف اقتصادی به منظور تسهیل و تقویت همکاری‌های تجاری اقتصادی بین کشورهای ساحلی" بود.

او همچنین خواستار همکاری برای "جلوگیری از رقابت‌های نظامی در دریا و مقابله با بیگانگان و در عین حال توجه به مسائلی چون مبارزه با جرایم سازمان یافته"، شد. احمدی‌نژاد در همین ارتباط تاکید کرد که "دریای خزر یک دریای بسته و متعلق به کشورهای ساحلی است، لذا فقط کشتی‌ها و نیروهای نظامی این کشورها باید حق حضور داشته باشند."

احمدی‌نژاد همچنین پیشنهاد کرد که کشورهای ساحلی برای "استخراج و انتقال انرژی از کوتاهترین و اقتصادی‌ترین و همراه‌ترین مسیر با محیط زیست"، همکاری کنند.

به گزارش ایرنا "اعلامیه اجلاس تهران با ‪ ۲۵‬بند" امروز از سوی روسای جمهور پنج کشور حاشیه دریای خزر امضا خواهد شد.

بنابر همین گزارش "این اعلامیه که برای نخستین بار در اجلاس خزر با توافق پنج کشور تهیه شده و امضا خواهد شد، در‪ ۲۵ ‬بند به مسایل مختلف دریای خزر از جمله امنیت، استفاده از منابع، کشتیرانی و همچنین رژیم حقوقی دریای خزر اشاره دارد."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)