تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

حداد عادل: طرح سوییس مثبت است

غلامعلی حدادعادل، رییس مجلس ایران، پس از بازگشت از سفر 3 روزه به ژنو و بوسنی اعلام کرد طرح پیشنهادی سوییس در پرونده هسته ای از نظر مقامات ایرانی "مثبت" است.

به گزارش ایسنا، حداد عادل که برای شرکت در یکصدوهفدهمین اجلاس بین‌المجالس دنیا به سوییس رفته بود، گفت: "در ملاقات با رییس مجلس سوییس نسبت به مسئله هسته‌ای ایران بحث و گفت‌وگو کردیم."

وی افزود: "سوییس پیشنهادی برای ادامه مذاکرات با آژانس داده که این پیشنهاد در مقایسه با برخی طرح‌های دیگر از نظر ایران قابل مطالعه و پیگیری است و مقامات کشور ما در حال بررسی این پیشنهاد هستند و آن را مثبت تلقی کردند."

طرح سوییس
برپایه گزارش های منتشر شده در برخی رسانه های غربی و ایرانی، گفته می‌شود در طرح سوییس"دو وقت استراحت" در نظر گرفته شده است. عدم گسترش فعالیت‌های غنی‌سازی از سوی ایران و تعهد به دست‌کشیدن از اعمال تحریم‌های تازه شورای امنیت از سوی غرب در کنار تلاش برای از سرگیری مذاکرات رسمی هسته‌ای.

خبر گزاری مهر نیز پیش از این به نقل از یک مقام آگاه گزارش داده بود در طرح پیشنهادی سوییس تعلیق کوتاه مدت غنی سازی بدون خاموش کردن دستگاه های سانتریفیوژ گنجانده شده است.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز در فروردین ماه امسال گزارش داد کشورهای عمده غربی که خواستار گسترده‌تر شدن تحریم‌ها علیه ایران هستند از ابتکار عمل سوییس که تهران و البرادعی به آن با نظر مساعد می‌نگریستند، استقبال نکردند.

رویترز در ادامه این گزارش به نقل از منابع دیپلماتیک خود افزود واشنگتن، لندن، پاریس و برلین، از ارایه این طرح از سوی سوییس ناخرسند بودند و از این کشور خواستند که محور مذاکره دیگری با تهران نگشاید.

طرح سوییسی و "سفر اعلام نشده" به تهران

"جزییات طرح پیشنهادی سوییس برای تهران"

تایید دیدار لاریجانی با وزیر خارجه سوییس

"ایران تعلیق محدود و موقت پیشنهاد داده بود"

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)