تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

واشنگتن به مسکو نه گفت

ایالات متحده روز جمعه درخواست روسیه برای توقف استقرار سپر پاد موشک در اروپای مرکزی را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای خود در مسکو گفت: "گفتگوها با متحدان ایالات متحده بر سر استقرار سپر پاد موشک در جمهوری چک و لهستان ادامه خواهد یافت."

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که این طرح باید "متوقف" شود و هشدار داد که اگر نگرانی های مسکو لحاظ نشود، مسکو "اقداماتی برای خنثی کردن این تهدید" انجام خواهد داد. سرگئی لاوروف گفت: "ما ترجیح می دهیم از چنین سناریویی پرهیز کنیم."

کاندولیزا رایس به همراه وزیر دفاع ایالات متحده، رابرت گیتس امروز جمعه با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه نیز دیدار کردند تا از دامنه تنش های مسکو و واشنگتن بکاهند.

واشنگتن می‌گوید برپایی سپر پاد موشک در چک و لهستان برای رویارویی با خطر احتمالی کشورهایی چون ایران و کره‌ شمالی است. با این حال روسیه این سپر را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند و به ایالات متحده پیشنهاد داده است که از ایجاد سپر پاد موشک در کشورهای پیمان ورشوی سابق صرف نظر کرده و از پایگاه جمهوری آذربایجان استفاده کند. روسیه تهدید کرده است که اگر ایالات متحده طرح خود را پیش ببرد، به آرایش دوباره موشک‌های هسته‌ای خود دست می‌زند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)