تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

نوبل صلح به دوستداران زمین رسید


ال گور معاون بیل کلینتون. فرانس پرس

کمیته جایزه صلح نوبل روز جمعه این جایزه را به طور مشترک به ال گور، معاون رییس جمهوری پیشین ایالات متحده و "گروه بین دولتی تغییر آب و هوا" (آی پی سی سی) تقدیم کرد. این جایزه به پاس تلاش ال گور و"آی پی سی سی" برای جلوگیری از گرمایش زمین به آنها اهدا شد.

"آی پی سی سی" در سال 1998 از "سوی سازمان هواشناسی" سازمان ملل و "برنامه محیط زیست" سازمان ملل بنیاد گذاشته شد تا به سیاستگذاران آخرین اطلاعات درباره تغییرات آب و هوایی را ارائه کند. این نهاد سازمان ملل دارای 3000 کارشناس است که به دولت ها فشار می آورد تا مولفه های انسانی را که باعث گرمایش زمین می شوند، در نظر بگیرند و نسبت به تعدیل و حذف آنها اقدام کنند.

ال گور، معاون بیل کلینتون، نیز پس از آن که نتوانست در انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 ایالات متحده به پیروزی برسد، تلاش های زیست محیطی خود را آغاز کرد.

در تقدیر نامه کمیته جایزه صلح نوبل آمده است این جایزه به پاس تلاش "برای ایجاد و اشاعه دانش گسترده تر درباره تغییر آب و هوایی ناشی از عامل انسانی، و پایه گذاری بنیادهایی که برای مقابله با این تغییر لازم است"، به ال گور و آی پی سی سی تقدیم می شود.

کمیته جایزه صلح نوبل همچنین اعلام کرد که قصد دارد "پیش از آن که تغییر آب و هوا از کنترل بشر خارج شود"، در تلاش هایی که "برای کاهش تهدید امنیت بشر" صورت می گیرد مشارکت داشته باشد.

فیلم "حقیقت آزاردهنده" که ال گور آن را برپایه سخنرانی های چند ساله اش در باره تغییر آب و هوا ساخت، در سال 2006 اسکار بهترین فیلم مستند را از آن خود کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)