تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

رایس: ایران آژانس را فریب می‌دهد

کاندولیزا رایس، وزیر امورخارجه ایالات متحده، ایران را متهم کرد که درباره هدف برنامه هسته‌ای خود "دروغ" می‌گوید و می‌خواهد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را فریب دهد.

به گزارش آسوشیتد پرس، کاندولیزا رایس ساعات پایانی روز پنجشنبه در این باره به گزارشگرانی که همراه وی به مسکو می‌رفتند گفت: "ابهام سازی و در واقع دروغ گفتن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سوی ایران دارای تاریخچه است."


کاندولیزا رایس و رابرت گیتس. آسوشیتدپرس

وزیر امور خارجه ایالات متحده افزود: "پاسخ ندادن ایران به پرسش‌های مهم درباره آنچه در جریان است و این (موضوع) که ایران به دنبال فناوری‌هایی است که می‌تواند به مواد مورد نیاز در جنگ افزارهای هسته‌ای بینجامد، سابقه‌دار است."

ایالات متحده در صدد است مسکو را متقاعد کند که در شورای امنیت برای دور تازه تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران، کشورهای غربی را همراهی کند. مسکو تاکنون در برابر این درخواست مقاومت کرده است.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه این هفته در دیدار با نیکولا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه گفت دلیلی برای این که گفته شود تهران به دنبال بمب هسته‌ای است، وجود ندارد. طبق برنامه قرار است کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه و رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، امروز جمعه با ولادیمیر پوتین دیدار کنند.

با این که واشنگتن و پاریس خواستار تحریم ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند، ماه گذشته میلادی، پنچ عضو دائم شورای امنیت به‌علاوه آلمان تصمیم گرفتند تا هرگونه تصمیم‌گیری در این‌باره را به ماه نوامبر موکول کنند.

در ماه نوامبر خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نتیجه مذاکراتش با علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنتیت ملی ایران را ارائه می‌دهد و از سوی دیگر آژانس هم از نتیجه توافقش با تهران می‌گوید. توافقی که به موجب آن تهران پذیرفت به پرسش‌های گذشته برنامه اتمی خود پاسخ گوید.

در همین حال روز پنجشنبه مذاکرات اولی هاینونن، معاون امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با جواد وعیدی، معاون امنیت داخلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در تهران به پایان رسید. محور این مذاکرات سانتریفوژهای" پی یک" و"پی دو" بود. این مذاکرات سه روز به طول انجامید.
تهران باید نحوه دستیابی و استفاده از این دستگاه‌ها را برای آژانس توضیح دهد. سانتریفوژهای "پی دو" از توانایی بیشتری در غنی‌سازی اورانیوم برخوردارند.

توافق تهران با آژانس، با واکنش منفی واشنگتن و برخی از پایتخت‌های غربی مواجه شد به طور‌ی‌که محمدالبرادعی به شدت به آن واکنش نشان داد و حتی از وجود یک برنامه تبلیغاتی هماهنگ علیه شخص خود و آژانس در برخی از مطبوعات آمریکایی سخن گفت.

سارکوزی نتوانست پوتین را درباره ایران قانع کند

تصمیم برای تحریم ایران به تعویق افتاد

فرانسه تحریم بیشتر می‌خواهد

کاخ الیزه: سخنان احمدی‌نژاد را باور نداریم

مرکل: خود را در مورد ایران فریب ندهیم

سارکوزی: ایران هسته‌ای خطر جهانی است

"گام مهمی به جلو" در همکاری با آژانس

البرادعی: از شنیدن بمباران ایران به لرزه می‌افتم

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)