تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

یک بریتانیایی متولد ایران برنده نوبل ادبیات




دوریس لسینگ. فرانس پرس

دوریس لسینگ، نویسنده 88 ساله بریتانیایی متولد ایران برنده جایزه نوبل ادبیات شد.

خانم لسینگ در سال 1919 میلادی برابر با 1298 شمسی در یک خانواده مهاجر بریتانیایی در کرمانشاه به دنیا آمد.

این جایزه به پاس تلاش پنجاه ساله لسینگ برای نوشتن رمان هایی که در آن سیاست، فمینیسم و جوانی وی در آفریقا تجلی پیدا کرده، اعطا شد.

"چمن زار می خواند" نخستین رمان دوریس لسینگ است که در سال 1949 منتشر شد.

لسینگ در زمیباوه که در آن زمان رودسیا نام داشت پرورش یافت و در بریتانیا به زندگی خود ادامه داد.

آکادمی سوئد در تقدیرنامه خود دوریس لسینگ را اینگونه وصف کرده است: "حماسه سرای تجربه زنانه که با شکاکیت، شور و نیروی ژرف نگری، تمدن انشقاق یافته را مورد کنکاش قرار داده است ."

دوریس در کرمانشاه و از یک پدر و مادر انگلیسی متولد شد. پدر دوریس برای یافتن شغلی بهتر از رودسیا راهی ایران و در بانک شاهی ایران مشغول به کار شد. پدر دوریس پیش از سفر به ایران در رودسیا مزرعه دار بود که برایش موفقیت چندانی نداشت.

دوریس در سن 13 سالگی مدرسه را ترک گفت و دیگر هیچگاه به کلاس بازنگردید. گرچه با ولع تمام به مطالعه ادامه داد. دوریس خانه را در سن 15 سالگی ترک کرد و به انگلیس رفت و در آنجا به جنبش کمونیستی پیوست.

دوریس لسینگ با انتشار نخستین کتابش وارد کارزار نویسندگی شد. این نویسنده بریتانیایی تاکنون بیش از 40 کتاب به رشته تحریر درآورده است. درونمایه آثار دوریس تجربه زنان در جامعه معاصر است؛ در "دفترچه طلایی"، دوازدهمین رمان لسینگ، این درونمایه به بلوغ خود می رسد. "دفترچه طلایی" در سال 1962 منتشر شد.

"دفترچه طلایی" داستان زندگی یک زن نویسنده به نام "آنا وولف" است که از همسر خود جدا شده است. این کتاب چهار بخش دارد که در هر کدام راوی داستان یک بخش متفاوت از زندگی خود را بیان می کند.

دوریس لسینگ درباره "دفترچه طلایی" می گوید: "این رمان تلاشی برای شکستن فرم است، (تلاشی است) برای شکستن فرم های مشخص ادراک و آگاهی و فرا رفتن از آن. هنگام نوشتن این (رمان) پی بردم که من به برخی چیزهایی که فکر می کردم باور دارم، باور ندارم: به دیگر سخن من در آن واحد باورها و نظرهایی در ذهن داشتم که از قرار معلوم متناقض بودند. چرا که نه؟ از این گذشته، ما در بطن گردباد زندگی می کنیم."

بسیاری از منتقدان آثار وی معتقدند گرچه لسینگ در آثارش در طلب فمینیسم و کمونیسم است اما با این حال وی تلاش داشته است که برچسب یک جریان یا ایدئولوژی به وی نخورد. لسینگ در آثارش از دادن پاسخ های قالبی و ساده به پرسش ها پرهیز می کند و واهمه ای ندارد که بدعت بگذارد و سنت شکنی کند.

در دهه 1970 لسینگ به صحنه رمان های علمی-تخیلی وارد شد تا در این وادی نیز طبع آزمایی کند. لسینگ در "ایجاد نماینده برای سیاره 8" خوش درخشید. این رمان داستان فاجعه زیست -محیطی در سیاره ای دور است.

نظرهای خوانندگان

امسال هم مثل گذشته آدم های ناشناخته ای را ازآستین خود بیرون آوردند.من جایزه نوبل را سیاسی می دانم

-- نیکتا.ع ، Oct 11, 2007 در ساعت 11:59 PM

می گذاشتید صبح روز بعد کار می کردید خبر را! همه رسانه ها خودشان را ترکاندند از این خبر شما آخر شب خبر سوخته را می گذارید.دمتان گرم

-- یک کاربر ، Oct 11, 2007 در ساعت 11:59 PM

همه برندگان نوبل که آثار انها به فارسی را خوانده ایم نویسندگان بزرگی بوده اند و در حد این جایزه. صرفا سیاسی تلقی این جایزه همان توهم توطئه است

-- امیر کوشک زاده ، Oct 12, 2007 در ساعت 11:59 PM

.. راوی خبر ظلم عظیمی به کرمانشاهی ها کرد چون عنوان خبر میبایست این باشد : "یک کرمانشاهی برنده جایزه نوبل شد"!

سوم به کوری چشم خانم عبادی این جایزه اصلن سیاسی نیست!

بابا جان خجالت هم چیز خوبیست!!!!!!!!!

-- بدون نام ، Oct 12, 2007 در ساعت 11:59 PM

نمیدونم این اندیشه ی توطعه پنداری هر رخداد در ایرانیان از کجا پیدا شده؟! همگی میدونیم که عمری بسیار فراتر از جمهوری اسلامی داره دایی جان ناپلئون سمبل این مردمان است. کاش کمی ذهنیت ها تغییر میکرد. به عنوان یک زن و یک ایرانی خوشحالم یک خانم که متولد ایران بوده این جایزه ی ارزشمند رو دریافت کرده، برای من خوش آیند است که اسم ایرانم هر از گاهی بعد از افتضاحات دولت فعلی برای جریانات با ارزش و ارجمند ولو در واقع بی ربط از رسانه های دنیا شنیده بشه.

-- sherry ، Oct 12, 2007 در ساعت 11:59 PM

متاسفم ولی لطفاً این موضوع متولد ایران بودن ایشان را اینقدر بزرگ نکنید. اگر با فرهنگ ایرانی و در ایران بزرگ شده بود که به جایی نمی رسید. عادت کرده ایم به جای تلاش و پیشرفت فقط پز تو خالی بدیم.

-- آرمین ، Oct 12, 2007 در ساعت 11:59 PM

یه سوال خارج از موضوع که چون جایی برای مطرح کردن نظرات ما درباره رادیو زمانه ندارید اینجا می پرسم:
شما برای نظرسنجی جایزه گذاشتین ولی تو نظرسنجی هیچ سوالی از مشخصات ما نمی پرسه. اینکه این جایزه رو چه جوری و به کی میدین برام سواله؟ها؟
---------------------
براساس پست‌الکترونیکی شرکت‌کنندگان در پایان نظرسنجی قرعه‌کشی صورت کی‌گیرد. برای برندگان، از طریق همان پست‌الکترنیک نامه‌ای جهت اطلاع و ارسال مشخصات از سوی رادیو زمانه ارسال می‌گردد. - زمانه

-- مازیار ، Oct 12, 2007 در ساعت 11:59 PM

این خانم متولد ایران نبوده بلکه در ایران به دنیا آمده. ایشان تا سن 6 سالگی در ایران زندگی کرده. فکر میکنید که ایران در زندگی و دریافت این جایزه نقشی داشته است یا ایشان یک کلمه فارسی بلد است؟ اینقدر هیاهوی بیجا مسخره است.

-- داریوش ، Oct 13, 2007 در ساعت 11:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)