تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"بازنشستگی اجباری غلامعباس توسلی"

سایت میزان نیوز وابسته به نهضت آزادی ایران گزارش می دهد دکتر غلامعباس توسلی استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران و عضو شورای مرکزی و دفتر سیاسی نهضت آزادی به اجبار بازنشسته شده است.

tavassoli_01.jpg

دکتر توسلی دوسال پیش به عنوان استاد نمونه سراسری در کشور انتخاب شد و در سال 1381 نیز به عنوان استاد برگزیده و مدال افتخاری علمی (مدال درجه 1 دانشگاه) را دریافت كرد و در سال 1382 و 1380نیز به عنوان پژوهشگر برجسته کشور انتخاب و معرفی شد.

وی از بنیانگذاران انجمن جامعه شناسی ایران و نخستین رییس این انجمن بوده است. توسلی همچنین مدتها ریاست دانشکده علوم اجتماعی و گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران را بر عهده داشته است.

"نظریه های جامعه شناسی"، "جامعه شناسی دین"، "روشنفکری و اندیشه دینی"، "جستارهایی در جامعه شناسی معاصر"،‌ "مشارکت اجتماعی در جامعه" برخی از آثار دکتر توسلی است و آخرین کتاب وی تحت عنوان "جامعه شناسی و آموزش و پرورش" در سال جاری منتشر شد.

پس از روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد، شماری از استادهای دانشگاه ها و به ویژه دانشگاه تهران از کار برکنار شدند. این برکناری ها یا با حکم بازنشستگی یا بر پایه تخلف از "ضوابط" صورت گرفته است؛ با این حال برخی گروه های دانشجویی و سیاسی داخل ایران، این اقدامات را دارای اهداف سیاسی می دانند.

محمد مهدی زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شهریور ماه امسال پس از آنکه اخبار اخراج شماری از استادهای دانشگاه به رسانه ها راه یافت، با تایید ضمنی این برکناری ها گفت: "تا این لحظه هیچ دانشگاهی قصد اخراج اساتید را ندارد، مگر اینكه بر اساس ضوابط و قوانین و تشخیص كمیته انضباطی اساتید، برخی از اساتید اخراج شوند."

برای نمونه هنوز حسین بشیریه و هادی سمتی از استادهای برجسته دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران امکان تدریس در این دانشگاه را نیافته اند.

وزیر علوم در همین روز از استخدام دو هزار و پانصد عضو هیات علمی جدید در دانشگاه ها خبر داد که شاید بتوان گفت دست کم برخی از این نیروها جایگزین اعضای کنونی هیات علمی دانشگاه ها خواهند شد.

سایت تعطیل شده بازتاب نیز پیش از این گزارش داده بود به موجب یک بخشنامه استادهای برخی دانشگاه‌های دولتی در تهران، موظفند تا هرگونه رفت‌وآمد خود به خارج از كشور را به حراست اطلاع دهند که حکایت از حساسیت بر روی استادهای دانشگاه دارد.

"اخراج اساتید دانشگاه"

"خروج استادهای دانشگاه از کشور با مجوز حراست"

اعتراض به "اخراج" استادان دانشگاه تهران

وزیر علوم: اساتید اخراج نمی‌شوند مگر براساس ضوابط

نظرهای خوانندگان

شرايط خبر رسانی بيطرفانه رعايت نشده دکتر توسلی متولد 1311 است و هم کاران هم دوره ايشان مانند دکتر مرتضی کتبی در دوره اصلاحات بازنشسته شده بودند .باز نشستگی ايشان يک تصميم داخلی از طرف هيئت علمی دانشکده و يا دانشگاه بوده .بعيد ميدانم ربطی به جرياينات سياسی اخير داشته باشد

-- Behdad Bordbar ، Oct 12, 2007 در ساعت 11:58 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)