تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"سفارت ایران در پاریس مجسمه هفت متری را دور انداخت"

به گزارش روزنامه اعتماد ملی، سفارت ایران در فرانسه مجسمه "رویش" را که منتخب سومین دوسالانه مجسمه‌سازی کشور بود و در محوطه این سفارت نصب شده بود را تخریب کرده و به دور انداخته است.

به نوشته اعتماد ملی این مجسمه هفت متری چوبی که یک تن وزن داشته، اثر کامبیز شریف، مجسمه‌ساز ایرانی بوده است، که "از سال 1382 به سفارش صادق خرازی، سفیر وقت دولت ایران در فرانسه و با همکاری موزه هنرهای معاصر به محل سفارتخانه ایران در پاریس منتقل شد و در محوطه بیرونی این سفارتخانه نصب شد."

به نوشته اعتماد ملی مسئله تخریب مجسمه زمانی روشن می‌شود که سازنده آن برای انجام کارهای مربوط به مرمت مجسمه طبق قراردادی که سفارت ایران برای نگهداری آن بسته بود، با سفارت تماس گرفته اما به او گفته‌اند که "قرارداد نگهداری از مجسمه مربوط به دوران گذشته بوده و ما در دوره جدید هیچ مسئولیتی در قبال آن نداریم و کارمندانمان هم اطلا‌عات هنری کافی ندارند و در نتیجه مجسمه را که به دلیل وزش باد افتاده بوده بیرون از سفارت گذاشته‌اند و ظاهرا رفتگران هم آن را برده‌اند."

به نوشته اعتماد ملی خبرنگار این روزنامه برای پیگیری تخریب این مجسمه که یکی از اموال ملی به‌شمار می‌رود با سفارت ایران در پاریس تماس گرفته است، اما خاله‌زاده مسئول واحد مطبوعات سفارت ایران در پاریس در به او گفته "آیا واقعا یک مجسمه به نظر شما این قدر مهم است که برای پیگیری آن از ایران تماس گرفته‌اید؟ درحالی که کشور درگیر مسائل مهمی مانند بحران هسته‌ای و تحریم است چرا باید بودن یا نبون یک مجسمه را تا این حد بزرگ کنید؟"

نظرهای خوانندگان

مهم نيست......در حال حاضر جهان چشم انتظار تعاريف جديد ما از هستي است
ما همچون بارهاي گذشته مسير حركت جامعه بشري را مشخص خواهيم كرد.....
چه نگراني بيهوده اي داريد...
هه...
مجسمه...
هنر كه از معني مهمتر نيست
هست؟؟؟
وظيفه ما معني بخشيدن به جهاني ست كه در سراشيب فساد و تباهي ست
.
.
.
و از اين دري وري ها

-- هوشنگ خان ، Oct 10, 2007 در ساعت 05:27 PM

masoole wahede melli doroost gofte ast.Honar wa magassame balatar az bohrane hasteai nist.Honar beghoole an aghaye sefarat bayad door andakht.Honar ya ART che karash ba gomhoori eslami.

-- msahel ، Oct 10, 2007 در ساعت 05:27 PM

vaay vaay vaay! aadam in chizhaa ro ke mixune , asbi mishe.....! ey vaay bar maa....

-- بدون نام ، Oct 10, 2007 در ساعت 05:27 PM

هر دم از اين باغ بری ميرسد،...اينها که مثلا نماينده گان ملّت ايران در خارج هستند واقعا ايرانی هستند؟! شرم بر ما،...
ضمنا من تا به حال فاميلی مثل خاله زاده نشنيده بودم،،، اوّل فکر کردم شايد اين خبر يک طنز است...

-- mahfooz ، Oct 10, 2007 در ساعت 05:27 PM

با نام و یاد خدا
اینکه چیزی نیست سفارت جمهوری اسلامی ایران هفته پیش طی شکایتی خبرنگار بازتاب در پاریس را به پلیس قضائی احضار کرد این شکایت بخاطر یک مقاله نانوشته از طرف سفارت شده بود و این خبرنگار بعد از 5 ساعت و اثبات دروغ بودن این اتهام آزاد شد.شما می توانید برای پی گیری این خبر با کارگزاران سایت توقیق شده بازتاب و یا خود این خبرنگار در پاریس که فرد مومن و یکی از طرفداران انقلاب است تماس بگیرید
ایرانی مقیم فرانسه
اینها با خودشان اینچنین می کنند پس وضعیت ما را درک کنید که نمی توانم اسم خودم را بیاروم

-- بدون نام ، Oct 10, 2007 در ساعت 05:27 PM

aya kesani ke hafez miras meli ma nistand shayesteh pasdari az manafeh meli ma ra darand?
آیا کسانی که حافظ میراث ملی ما نیستند شایستگی پاسداری از منافع ملی ما را دارند؟

-- vvahid ، Oct 10, 2007 در ساعت 05:27 PM

اعليحضرت نگران بود ايران بشود "ايرانستان"، اينجا شده "ازگلستان"

-- كيوان ، Oct 10, 2007 در ساعت 05:27 PM

shameful! iam truley sorry!

-- shahriar ، Oct 10, 2007 در ساعت 05:27 PM

So sorry to read of such a shocking response from the Embassy . Ofcourse these people should not know anything about the National wealth of the country and what art means. Next time we shall hear the demolishion of Perspolis by such idiotic CREATURES as we saw the destruction of the Afghan Budas by the Taliban.

-- Amin Sadeghi ، Oct 11, 2007 در ساعت 05:27 PM

شاید منظور آقای خاله زاده این مثل فارسی بوده است که : خانه از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است.

-- کوروش ، Oct 11, 2007 در ساعت 05:27 PM

Maybe it has been sold by themselves

-- بدون نام ، Oct 11, 2007 در ساعت 05:27 PM

من مطمئنم در اين امر بت پرستی دانستن پيکرتراشی از جانب وابستگان اين دولت بی تاثير نبوده است. آيا شباهتی بين اين رفتار طالبانی اينان و تخريب تنديس بی همتای بودا توسط طالبان افغانستان می بينيد؟

-- نيوشا ، Oct 11, 2007 در ساعت 05:27 PM

آقاي احمدي نژاد قبلا عنوان كرده بود كه از اسم "حقوق بشر" حالشان بهم مي خورد ولي در مورد هنر ... خوب شايد سخت نبود كه بقيه را خودمان حدس بزنيم.

-- بدون نام ، Oct 11, 2007 در ساعت 05:27 PM

آیا داستان بازگشت دیپلمات ایرانی از سفر زیارتی مکه مکرررررمه و قربانی کردن گوسفند در جاده کنزینگتون لندن از سوی همکاران ایشان جهت متبرک نمودن قدوم مبارک و افتضاحی که به بار آمد، فراموش شد؟ اینکه دیگه از اون بدتر نیست. بخند تا دنیا به روت بخنده :-)

-- علیرضا ، Oct 11, 2007 در ساعت 05:27 PM

nishe aghrab na az rahe kin ast balkh eghtezaye tabiatash in ast!

-- ali.helsinki.finland ، Oct 11, 2007 در ساعت 05:27 PM

man dar site rooznaameye GP swed komment gozaashtam, kamtar az 1/1000 saaniye baedesh komment rooye site oomad. in che baazist ke rasaane haaye amrikaayy az jomle voa shoroo kardan ke komment baed az tayyd montasher beshe? in che noe aazaadist? che farghi baa rasaane haaye jomhooriye esghaati mikone?

-- medi ، Oct 11, 2007 در ساعت 05:27 PM

من يك افغاني استم , طالبان مجسمه بودا را كه ميراث دنيا بود منفجر كردند, آقايان شما از آخوند و ملا چه انتظار داريد ؟ ...

آينه

-- آينه ، Oct 11, 2007 در ساعت 05:27 PM

آیا این مجسمه جزو اموال بیت المال محسوب نمی شد؟ اصلا" جریان هسته ایی چه ربطی به هنر ایرانی دارد؟

-- امیر ، Oct 11, 2007 در ساعت 05:27 PM

وقتی که شکوه و عظمت ایران را در فارس می بینیم که زیر باران دارد می پوسد و ساکت می مانیم انتظار این چیزها رو باید داشته باشیم.شکوه و عظمت گذشته الان در هنر معاصر نمایان گشته و باید بدانیم هنر و فرهنگ
مهمتر از مقایسه با مزدور و خود فروخته بازتاب است زنده باد خاک ایران

-- رضا ایرانی ، Oct 11, 2007 در ساعت 05:27 PM

خاله‌زاده ( یعنی پسر خاله دیگه) مسئول واحد مطبوعات سفارت ایران در پاریس که غریبه نیست ! خیلی هم از خودشونه ! . ایشون در یکی از صبحهای زود یکی از فصول که از یک پارتی شبونه به قصد خوردن کله پاچه ی سنتی به اون رستورانه! اسمش چی بود ؟ اونیکه تو شانزلیزس ! میری طبقه ی بالا ! اونیکه همه ایران دوستان جمهوری اسلامی دائم اونجا برای تقدیر از * اثار سنتی کشور دل و قلوه , جیگر * مثل چلو کباب تخت جمشیدی سلطانی با دو تا گوجه اضافه ! سبزی پلو ماهی نقش رستمی با سالاد شیرازی ! پلو باقله با ماهیچه پاسارگادی باترشی مخلوط و بقیه اثار بجا مانده از گذشته های شکم افرین مملکتمون دور هم جمع میشن و شعار مرگ بر همبرگر مک دانلد امریکا با پنیر و فرنچ فرایز اکسترا میدن و فریاد مرگ بر ساندویج فلافل و شوارمای اسرائیلی با یک کم تخینای اضافه و فلفل تند و مخلفاتش رو سر میدن ! داشته میرفته با خودش فکر کرده این بابا خرازی که سفارش این چوبه دار رو داده که با چه خرج و زحمتی از ایرون بیارن اینجا و بذارنش تو حیاط سفارت ! که یعنی نمونه هنر ایرون باشه تو فرانسه ! عجب ادم بی سلیقه ئی بوده ها ! اخه مرد حسابی تا وقتی غذاهای ملی و سنتی هس که هنوز فرانسویه قورتش نداده صدای به به و چه چهش میره اسمون کسی میاد این مجسمه سیاه خان رو میذاره که تنها کسائي که میبیننش یه مشت متقاضی روادید و برگه ازدواج و طلاق و ختنه سورون وطنی هستن که به اینجا مراجعه میکنن !!.حقا که باید بود میرفتی و خراز میشدی ! تو رو چکارت به کار سیاست ؟!. در همین لحظه ناگهان فکر بکری به مغزش میرسه و یکباره تصمیم میگیره بی اینکه با کسیهم مشورت کنه یکی یه ۱۰ فرانکی بذاره کف دست این زباله جمع کنای خیابون تا اون مجسمه بلاهت رو ببرن و تا کسی هم حواسش نیست بندازنش تو رودخونه ی سن !!.خودشم میدونس که برا این کار بهش جایزه هم میدن ! اخه هر چی باشه پسر خاله اس ! برگ چغندر که نیس !!!.
داوید.


-- Daveed ، Oct 12, 2007 در ساعت 05:27 PM

فراموش نکنید آقایان در ابتدای انقلاب میخواستند مجسمه میدان فردوسی و تخت جمشید را تخریب کنند.آنها تمام مجسمه سر شعرا و نامداران تاریخ ایران را از پارک شاهنشاهی سابق(ملت)جمع کردند و چند سالی است که دو باره آنها را سر جایشان گذاشته اند.از کسانی که برای جان انسانها ارزشی قائل نیستند انتظار اهمیت دادن به آثار هنری بیهوده است.

-- رضا ، Oct 12, 2007 در ساعت 05:27 PM

بنظر می رسد اخبار پیرامون این موضوع بطور یکسویه و در یک جهت خاص دارد منتشر میشود. خوب است ما در بیان نظراتمات جانب انصاف را نیز داشته باشیم. با شناختی که من از سفارت ایران دارم مسائل نباید به این صورت باشد در آنجا افرادی بسیار بافرهنگ تحصیل کرده و روشن حضور دارند. و بنظر نمی رسد که مسائل به این سادگی در این سایت و برخی سایت های دیگر آمده صحت داشته باشد. ظاهرا مجسمه ساز نیز خیلی در این زمینه جوسازی کرده و صرفا ذهنیت های خود را اعلام کرده است. قضاوت کار ساده ای نیست.

-- بدون نام ، Oct 12, 2007 در ساعت 05:27 PM

برو کشکتو بساب

-- شيپولي ، Oct 13, 2007 در ساعت 05:27 PM

آره حتما جو سازی شده و خبر به طور يك جانبه متشر شده. اصلا تمام مسئولين مملكت ما با ادب و فرهنگ و دوستدار تاريخ و تمدن ايران هستند. نمونه مثال زدنی همين احمدی‌نژاد. می‌بينيد چقدر به فكر فلسطين و مردم فلسطين هستند؟ ... مگر بعد از اين همه مشكلات جهانی جایی برای يك مجسمه‌ی چوبی هفت متری باقی می‌ماند؟

-- آزاده ايزانی ، Oct 14, 2007 در ساعت 05:27 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)