تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

گری سیک: جنگ با ایران بعید است

گری سیک تحلیلگر سرشناس آمریکایی و متخصص روابط ایران و آمریکا می گوید ایران و اسرائیل دو قدرت منطقه ای هستند و اعراب در حال از دست دادن نفوذ نسبی خود اند.


وی که سه شنبه شب در دانشکده مطالعات آسیایی و آفریقایی دانشگاه لندن (SOAS) سخن می گفت احتمال حمله به ایران را فوری ندانست و حمله را از نظر عقلانی امری ناممکن و احتمالی بسیار بعید خواند.

به نظر گری سیک یکی از دلایل تغییر فرمانده سپاه نیز می تواند به این تعبیر شود که ایران سیاستی پیشگیرانه اتخاذ کرده است نه سیاستی برای جنگ. وی گفت آنچه فرمانده جدید سپاه نیز گفته است تماما به پیشگیری بر می گردد. از دید گری سیک این واقعیت که وزیر دفاع آمریکا و رئیس ستاد نیز مخالف جنگ است نشان می دهد که اگر جورج بوش برنامه ای برای جنگ داشت انتخاب دیگری می کرد.

گری سیک، که در دوره سه رئیس جمهور عضو شورای امنیت ملی امریکا بوده است، افزود که پیامدهای مقابله جویی با ایران نیز برای آمریکا بسیار زیاد است زیرا تمام منطقه را درگیر جنگ خواهد کرد. ایران می تواند دردسرهای بیشتری برای آمریکا در افغانستان و عراق ایجاد کند و بعلاوه سربازان بیشتری از آمریکا کشته خواهند شد. سوی اقتصادی واکنش ایران نیز بسیار سنگین است و افزایش هر چه بیشتر قیمت نفت را در پی خواهد داشت.

گری سیک همچنین بر اساس محبوبیت سنجی پرزیدنت بوش امکان حمله را بعید دانست: محبوبیت بوش از 80 درصد به 33 درصد تنزل یافته و این زمان مناسبی برای از دست دادن همین محبوبیت باقی مانده نیست

نظرهای خوانندگان

ناآشنا بودن مردم منطقه
با دموکراسی حرکت تاریخی آقای بوش را با مشکل روبرو کرده
..........
آزادی خواهان از خشونت مذهبی
که با روش های مختلفی
طرح و اجرا میشود
ساکت مانده اند
....
هر دو طرف
هم ملت های یاری دهنده
و هم یاری شونده
از خود می پرسند
آزادی به چه قیمتی

-- Rahim ، Oct 10, 2007 در ساعت 10:32 PM

آقا "Rahim" کارت خیلی درسته! خودت فهمیدی چی گفتی؟؟!!

-- واله ، Oct 10, 2007 در ساعت 10:32 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)