تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

هشدار سازمان ملل درباره قربانیان جنگ داخلی کنگو

مقامات سازمان ملل امروز هشدار دادند که جنگ میان شورشیان و ارتش جمهوری دموکراتیک کنگو تاکنون نیم میلیون نفر را در شرق این کشور آواره کرده و بسیاری را به وضعیت "وحشتناک" انداخته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این هشدار زمانی صادر می‌شود که یک روز پس از آغاز "تهاجم فعال" نیروهای ژنرال شورشی لورن انکودا علیه ارتش کنگو، هنوز نبرد سنگینی در ناحیه نورد-کیوو ادامه دارد.

در همین حال لویی ویگنو سخنگوی دفتر سازمان ملل برای هماهنگی‌های بشردوستانه مستقر در مرکز ایالت شرقی کنگو، گفته است که از دسامبر گذشته سی صد و هفتاد و یک هزار نفر در داخل این منطقه آواره شده‌اند. به گفته او این در حالی است که گزارش‌های هنوز تایید نشده‌ای از آوارگی صد و سی و شش هزار نفر دیگر هم رسیده است که با این حساب نیم میلیون نفر ظرف 9 ماه آواره شده‌اند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نیز وضعیت آوارگان ساکن کمپ‌ها را "وحشتناک" خوانده است. مقامات سازمان ملل می‌گویند ادامه نبرد کار کمک‌رسانی به آوارگان را دشوار کرده است.

نبرد فعلی در پی شکسته شدن آتش بسی رخ داده است که ماه پیش به درخواست سازمان ملل به اجرا درآمد و ارتش هم آن را پذیرفت.

ژنرال شورشی، انکودا، که از نژاد توتسی است، مدعی حمایت از مردم منطقه تحت نفوذ خود در برابر تهاجم قومی است. او ارتش کنگو را متهم می کند که در کنار گروهی از نظامیان رواندایی از نژاد هوتو می‌جنگد که در نسل کشی رواندا علیه توتسی‌ها دست داشته‌اند و اکنون در خاک کنگو هستند. ارتش کنگو اتهامات انکودا را تکذیب می‌کند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)