تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دولت عراق ماموران شرکت بلک‌واتر را به قتل عمد متهم کرد

دولت عراق در گزارش خود درباره حادثه تیراندازی ماه گذشته ماموران امنیتی شرکت بلک‌واتر در بغداد، آن‌ها را به "قتل عمد" 17 نفر از شهروندان این کشور متهم کرد. این گزارش قرار است تا پایان ماه میلادی جاری در کمیسیون مشترکی با مقامات آمریکایی بررسی شود.

شرکت بلک‌واتر از جمله شرکت‌های امنیتی خصوصی آمريکايي است که در عراق فعالیت می‌کنند. عمده فعالیت این شرکت‌ها حفاظت از مقامات دیپلماتیک است. ماه گذشته در يک حادثه تیراندازی در چهارراهی در مرکز شهر بغداد، محافظانِ در استخدام بلک‌واتر اقدام به تیراندازی کردند که طی آن 17 شهروند عراق کشته شدند. ماموران این شرکت ادعا کردند که اقدام آن‌ها پاسخي به تهدید علیه کاروان دیپلماتیک آمریکایی همراهشان بوده است.

این در حالی است که امروز روزنامه دیلی تلگراف از علی الدباغ یکی از سخنگویان دولت عراق نقل کرده که بررسی‌های بازرسان دولت عراق نشان می‌دهد هیچ کمینی علیه این کاروان وجود نداشته است. به گفته الدباغ هیچ تیراندازی‌اي هم به‌سوی اين کاروان صورت نگرفته است: "حتی یک سنگ هم پرتاب نشده بود."

این مقام عراقی گفته ‌است که ماموران بلک‌واتر "مرتکب جنایت شده‌اند و باید مطابق قانون مجازات شوند."

پس از ماجرای این تیراندازی موجی از اعتراضات ومباحثات سیاسی علیه عملکرد شرکت‌های امنیتی خصوصی حاضر در عراق درگرفته است که شرکت بلک‌واتر هم در کانون آن قرار دارد.

بنابه همین گزارش کاندولیزا رایس پاتریک کندی از متخصصان وزارت خارجه آمریکا را برای بررسی ماجرا به بغداد فرستاده است تا زیر نظر شخص او تحقیقات طرف آمریکایی را در این‌باره هدایت کند. همچنین گروهی از سوی اداره تحقیقان فدرال (FBI) آمریکا نیز برای رسیدگی به ماجرا به بغداد رفته‌اند.

در پی اعلام نظر سخنگوی دولت عراق درباره ماجرایی بلک واتر، امروز میرمبه نانتونگو سخنگوی سفارت آمریکا در بغداد گفته است که گزارش دولت عراق در اولین نشست مشترک کمیسیون‌های دو کشور مورد ملاحظه قرار خواهد گرفت. به گفته خانم نانتونگو "همین که پیشرفتی در کار تحقیقات صورت بگیرد این گزارش و موارد دیگر به‌وسیله کمیسیون مشترک بحث خواهند شد. بهتر این است که در این مقطع درباره نتیجه این مباحثات پیش‌داوری نکنیم." به نوشته دیلی تلگراف نشست کمیسیون مشترک احتمالاً تا پایان اکتبر برگزار خواهد شد.

درخواست غرامت 136 میلیون دلاری
در تحولی دیگر، امروز خبرگزاری رویترز گزارش داده است که دولت پس از اعلام موضع خود درباره گناهکار بودن ماموران شرکت بلک‌واتر در قتل شهروندان عراقی، از این شرکت درخواست غرامت کرده است. بنابر همین گزارش، میزان غرامت درخواستی، 8 میلیون دلار برای هر یک از کشته شدگان است که ظاهراً معدل غرامتی است که دولت لیبی برای کشته‌شدگان حادثه انفجار هواپیمای لاکربی برفراز اسکاتلند پراخته بودند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)