تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

آغاز مذاكرات آژانس در تهران

صبح سه‌شنبه یک هیئت بلندپایه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به سرپرستی اولی هاینونن برای مذاکره وارد تهران شد. به گفته علی اضغر سلطانیه سخنگوی هیئت مذاکره کننده هسته‌ای ایران، مذاکرات با هیئت آژانس در مورد مسائل فنی خواهد بود، و دو الی سه روز به‌طول خواهد انجامید. روز اول این مذاکرات هم اکنون آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، این دور از مذاکرات درباره سانتریفوژهای P1 و P2 خواهد بود و از امروز در تهران آغاز می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این دور از مذاکرات دو تا سه روز به طول بینجامد و قرار است ایران به پرسش‌هایی که پیش از این از سوی آژانس مطرح شده پاسخ بدهد.

این دور از مذاکرات ایران و آژانس پیرو توافق قبلی دو طرف انجام می‌شود که بر مبنای آن ایران از جمله باید پاسخگوی پرسش‌های آژانس درباره منبع آلودگی بر روی تجهیزات هسته‌ای خود باشد. پیش از انجام این دور از مذاکرات مذاکراتی در سطح کارشناسی نیز انجام شده است.

در این دور از مذاکرات علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، محمد سعیدی معاون سازمان انرژی اتمی، و جواد وعیدی معاون شورای عالی امنیت ملی حضور دارند. جواد وعیدی سرپرستی گروه ایرانی و هینن سرپرستی گروه آژانس را در این مذاکرات به عهده دارند.

توافقات اخیر ایران با آژانس درباره نحوه ادامه مذاکرات برای روشن کردن ابهام‌های پرونده هسته‌ای ایران، که دور اخیر مذاکرات هم در راستای همین توافقات انجام می‌شود، از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا مورد استقبال قرار نگرفت. با این وجود، آخرین نشست کشورهای 5+1 صدور قطعنامه جدید برای تحریم علیه ایران را موکول به گزارش بعدی آژانس کرد و تصمیم‌گیری در این‌باره را تا نوامبر آینده (آبان ماه) به تعویق انداخت.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)