تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

"بریتانیا از حمله هوایی احتمالی به ایران حمایت می‌کند"

روزنامه دیلی تلگراف امروز از قول یک "مقام ارشد پنتاگون" نوشته است که "گوردن براون نخست وزیر بریتانیا موافقت کرده در صورتی‌که جمهوری اسلامی حمله وسیعی را علیه نیروهای آمریکایی یا بریتانیایی یا عراقی تدارک ببیند، از حمله هوایی آمریکا علیه ایران حمایت کند."


گوردون براون و جورج بوش 30 ژوییه در کمپ دیوید. رویترز

به گزارش دیلی تلگراف نخست وزیر بریتانیا در جریان طرح‌های آمریکا برای حمله هوایی و عملیات نیروهای ویژه علیه پایگاه‌های سپاه پاسداران قرار گرفته است.

بنابر همین گزارش گوردن براون پس از ملاقاتی که در ماه ژوئیه گذشته با بوش داشته است، مقامات کاخ سفید را به این نتیجه رسانده است که بریتانیا با "پاسخ نظامی آمریکا به ایران" هماهنگ خواهد بود؛ البته "تنها در صورتی‌که ثابت شود ایران پشتیبان حمله‌های وسیع شبه نظامیان به نیروهای ائتلاف" است یا اتفاقی مشابه "گروگان‌گیری" ملوانان بریتانیایی توسط ایران در ماه مارس گذشته رخ دهد.

به گفته این مقام پنتاگون، آمریکا از بریتانیا خواسته است که نیروی هوایی ویژه خود را در حمله به داخل خاک ایران شرکت دهد و نیروی دریایی سلطنتی هم در نبرد "تلافی‌جویانه" علیه نیروهای ایران در خلیج فارس شرکت کند. "اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است."

بنا به همین گزارش گوردن براون به بوش گفته است که او از نبردی برای ویران کردن تاسیسات هسته‌ای ایران یا تغییر رژیم تهران پشتیبانی نمی‌کند. اما به گفته مقامات پنتاگون، براون وعده داده است که برای حمله به ایران در شرایطی خاص آماده است.

دیلی تلگراف همچنین به نقل از وینسنت کانیسترارو، یکی از مقامات اطلاعاتی سابق کاخ سفید، که با منبع دیلی‌تلگراف در پنتاگون نیز ارتباط نزدیک دارد نوشته است: "بریتانیایی‌ها نیاز به یک حمله احتمالی را درک می‌کنند- نه بمباران استراتژیک تاسیسات هسته‌ای ایران را بلکه بمباران مکان‌هایی را که برای حمایت از عناصر عراقی است. با به قدرت رسیدن براون بریتانیایی‌ها خیلی زود این مسئله را دریافتند." به گفته همین مقامات آمریکایی تهدید حمله به مقامات ایرانی هم منتقل شده و این تهدید "موجب کاهش ارسال سلاح از ایران به عراق شده است."

این در حالی است که دیلی تلگراف در انتهای گزارش به نقل از یکی از سخنگویان دفتر نخست وزیر بریتانیا در این‌باره آورده است: "این‌که ما درباره جزئیات گفت‌وگوهای نخست وزیر با رئیس جمهور ایالات متحده اظهار نظری نمی کنیم، به معنی تصدیق چنین نقل قول‌هایی نیست." دیلی تلگراف همچنین از یک منبع نزدیک به نخست وزیر بریتانیا نقل کرده که براون و بوش درباره ایران صحبت کرده‌اند اما درباره حمله احتمالی "صحبتی نداشته‌اند."

Link and title in English:
Gordon Brown 'will back air strikes on Iran'

نظرهای خوانندگان

Ba salam,
Ossoulan Nezame eslami zire soal boud o hast, vali mozou mohem dargiri ba ghodrathaye gharbi hast ke omid ast hich irani in jarian ra napazirad. Engliss o amrica o russie o degar keshvarhaye gharbi az sadha sale pish khahane kontrole Iran boudand. In arezou ra inchallah be gour khahand bord. Nezam Eslami khahi nakhahi avaz khahad shod, jang baraye in nezam dorost nist vali ghaboul kardane zourgouyane gharbi badtar ast. Ey kash hamvatanane azizam be in mozou agah mishodand.

-- Nam ، Oct 8, 2007 در ساعت 04:53 PM

فعلا فشار بر ایران افزایش یافته زیرا جهانیان به عینه دیده اند که نظام ایران جز حرف زور زبانی نمیداند. این عکس العمل یاوه گویی های حکومت ایران است. فعلا حرفش را می زنند و س÷س عمل می کنند عراق هم همین طور در ورطه نابودی افتاد . به جهت حماقت رییس حکومتش. من عقلای حکومت ایران را اینقدر احمق نمی دانم. امید دارم که اندکی عقلشان بیشتر از بوش باشد. به امید سر بلندی ایرانی آباد و آزاد

-- آرمان ، Oct 10, 2007 در ساعت 04:53 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)