تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ایران در نشست همسایگان عراق شرکت می‌كند

محمد علی حسینی، سخنگوی وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد منوچهر متکی آبان ماه امسال در نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق در استانبول شرکت خواهد کرد.


محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه (عکس: باشگاه خبرنگاران)

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست هفتگی خود با خبرنگاران همچنین در واکنش به موضع واشنگتن درباره هویت یک شهروند ایرانی که از سوی نیروهای آمریکایی در سلیمانیه عراق دستگیر شد، گفت: "آمریكایی‌ها همواره افرادی را كه دستگیر می‌كنند یا می‌كشند به نحوی به سپاه قدس متصل می‌كنند. اگر می‌توانند اسامی آنها را در اختیار ایران قرار دهند یا آشكارا اعلام كنند."

مقامات آمریکایی می گویند، این شهروند ایرانی که در اواخر شهریور ماه امسال در هتلی در سلیمانیه دستگیر شد، وابسته به سپاه قدس است اما ایران با رد این ادعا وی را، مسئول تبادلات تجاری مرزی در استانداری کرمانشاه معرفی کرده است.

ایران در اعتراض به این دستگیری از دو هفته پیش مرزهای خود با کردستان عراق را بست که به گفته مقامات عراقی خسارت میلیونی برای بازرگانان این منطقه در پی داشته است. با این حال ایران وعده داده است این مرز را بازگشایی کند اما بر پایه آخرین گزارش ها مرز پیرانشهر-حاج عمران همچنان بسته است.

گرچه برخی از مسئولان ایرانی و از جمله اسماعیل نجار، استاندار استان کردستان، دلیل بسته شدن گذرگاههای مرزی را این دستگیری اعلام کرده بودند اما محمد علی حسینی دلیل این اقدام را نا امنی در مرزهای غربی عنوان کرد و گفت: "به دلیل فعالیت گروه‌های تروریستی هم در قاچاق سلاح و هم در تردد برخی عوامل تروریستی و ایجاد آشوب‌هایی در آن منطقه، ضرورت داشت برای امنیت مرزها تدابیری اندیشیده شود؛ بنابراین هیاتی از اقلیم كردستان عراق به تهران آمدند و مذاكراتی انجام شد و در نهایت تصمیم به بازگشایی مرزها گرفته شد."

موضع بوش صریح تر شده است
سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین تازه ترین موضع گیری رییس جمهوری ایالات متحده درباره مذاکره مستقیم با ایران را دارای "صراحت بیشتری دانست. جورج دبلیو بوش هفته گذشته با یادآوری موفقیت استراتژی دولتش در برابر برنامه هسته‌ای کره شمالی گفت اگر دولت تهران برخی از فعالیت‌های هسته‌ای حساس خود را به تعلیق درآورد در صورت تمایل همتای ایرانی خود، محمود احمدی نژاد، امکان گفت‌وگوی مستقیم وجود دارد.

حسینی با این حال گفت: "مذاكره مشروط به تعلیق غنی‌سازی در گذشته نیز بارها از زبان مسئولاان مختلف آمریكایی بیان شده بود."

زیان هنگفت کردستان عراق در پی بسته‌شدن مرز ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)