تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

محمد رضا خاتمی: ایران آمریکا را منزوی کرده است

محمد رضا خاتمی دبیرکل پیشین حزب مشارکت در گفتگویی با خبرگزاری فارس، گفته است که به اعتقاد او "شرایط کلی جهانی به آمریکایی‌ها اجازه اقدامی علیه ایران را نخواهد داد". خاتمی همچنین افزوده است: "رفتاری که ایران طی سال‌های گذشته از خود نشان داد، برخورد فعال را از امریکا گرفت و حتی باعث منزوی شدن واشنگتن شد."

به گزارش خبرگزاری فارس محمد رضا خاتمی در این مصاحبه گفته است:‌ "امریکا علاقه‌مند است که در منطقه به گونه‌ای رفتار کند که رویارویی خود با جمهوری اسلامی را به سمت رویارویی خشن، بر اندازانه و نظامی پیش ببرد." اما در عین حال تاکید کرده که "معتقدم شرایط کلی جهانی به آمریکایی‌ها اجازه اقدامی علیه ایران را نخواهد داد. خاتمی همچنین به خبرگزاری فارس گفته است "رفتاری که ایران طی سال‌های گذشته از خود نشان داد، برخورد فعال را از امریکا گرفت و حتی باعث منزوی شدن واشنگتن شد."

با این‌حال دبیر کل پیشین مشارکت تاکید کرده است که "ما نباید به گونه‌ای برخورد کنیم که آمریکا علیه کشور ما یار گیری بیشتر ‌کند و ما را منزوی کند، این مسئله مهمی است که نیاز به تدبیر و سیاست‌های خردمندانه دارد."

خاتمی همچنین درباره عواملی که می‌تواند آمریکا را در رویارویی علیه جمهوری اسلامی ناکام کند گفته است: "هر چه حاکمیت مردم قوی‌‍‌‌‌‌تر باشد، سلاح آمریکا در برخورد با جمهوری اسلامی کندتر می‌شود و هر چه این جریان ضعیف‌تر باشد طبعاً بهانه برای آمریکا برای مقابله با ایران به عنوان کشوری که پشتوانه مردمی ندارد، بیشتر خواهد بود."

محمدرضا خاتمی در ارزیابی توان مقاومت ایران در برابر حمله احتمالی آمریکا گفته است: "ما نباید روی ابزار مادی حساب کنیم تردیدی نیست به لحاظ ابزار مادی هیچ کشوری در دنیا قدرت برابری با آمریکا را ندارد، اما ابزار مادی تعیین کننده نهایی نیست."

به‌نظر خاتمی "زمین‌گیر شدن امریکا در عراق" شاهدی بر تعیین کننده نبودن "ابزار مادی" است. او به خبرنگار فارس گفته که "این مسئله نشان می‌دهد که نباید تنها بر عوامل مادی حساب کرد و تنها توپ‌ تانک و موشک نیست که می‌تواند در برابر آمریکا بایستند بلکه همبستگی ملی و اتحاد بین حکومت و مردم است که می‌تواند آمریکا را ناکام بگذارد."

نظرهای خوانندگان

آمریکا منزوی ست؟ نمی دانم! دکتر رضا خاتمی بار ها در اظهار نظراتشات (به ویژه در مورد حدود اختیارات رهبری) شجاعت خود را نشان داده اند. من هم امیدوارم هرگز جنگی رخ ندهد ، اما پیامی برای ایشان دارم : تغییر ادبیاتی که اصلاح طلبان طی ماه های اخیر به آن دست زده اند ، کمک چندانی به تایید صلاحیتشان برای انتخابات مجلس نخواهد کرد! سیستم برنامه ی کامل و حساب شده ای برای پر کردن صندلی ها از چهره های تندرو سپاه در دست گرفته و اشتباهات قبل را تکرار نخواهد کرد.

-- پویا ، Oct 6, 2007 در ساعت 02:39 PM

اقای خاتمی خوابتان خوش !.
داوید.

-- Daveed ، Oct 6, 2007 در ساعت 02:39 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)