تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مخالفت بوش با "نسل کشی" خواندن کشتار ارامنه درعثمانی

جورج بوش رئیس جمهورآمریکا گفته است نباید در اسناد قانونی این کشور از عبارت "نسل‌کشی" برای قتل هزاران نفر از ارامنه در زمان جنگ جهانی اول در امپراطوری عثمانی استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گوردون جانرو، سخنگوی کاخ سفید دراین باره گفت: "رییس‌جمهوری وقایع سال 1915 را «یکی از بزرگترین تراژدی‌های قرن بیستم قلمداد می‌کند» اما وی معتقد است تعیین اینکه این وقایع نسل‌کشی است یا نه، باید موضوع یک تحقیق تاریخی باشد نه قانونگذاری."
سخنگوی کاخ سفید نظر رییس‌جمهوری ایالات متحده را پس از گفتگوی جورج بوش و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، با خبرنگاران در میان گذاشت.

بوش و اردوغان در آستانه تصمیم‌گیری کنگره آمریکا درباره "نسل کشی" خواندن سرکوب ارمنی‌های امپراطوری عثمانی در سال‌‌های 1915 تا 1923 در این باره بحث و تبادل نظر کردند.

همچنین به گزارش خبرگزاری آناتولی، در این صحبت تلفنی آقای اردوغان گفته است اگر از این عبارت در طرح قانونی ایالات متحده استفاده شود، این اقدام می‌تواند روابط استراتژیک آنکارا، واشنگتن را تیره کند.

پیش از این نیز در ماه فوریه، عبدالله گل، وزیر امورخارجه وقت ترکیه هشدار داده بود یک چنین طرحی می‌تواند مناسبات دو کشور ار مسموم کند.

"نسل‌کشی" ارامنه به واقعه قتل و مرگ هزاران نفر از ارامنه در جریان کوچ دادن صدها هزار نفر از آن‌ها از ترکیه به‌سوی ارمنستان در فاصله سال‌های 1915 تا 1917 به دست "ترک‌های جوان" اشاره دارد. یاد کردن از این واقعه به‌عنوان نسل‌کشی همواره در خود ترکیه موجب جنجال شده است، و در روابط این کشور با سایر کشورها نیز تعیین کننده بوده است.

نظرهای خوانندگان

---"نسل‌کشی" ارامنه به واقعه قتل و مرگ هزاران نفر از ارامنه در جریان کوچ دادن صدها هزار نفر از آن‌ها از ترکیه به‌سوی ارمنستان در فاصله سال‌های 1915 تا 1917 به دست "ترک‌های جوان" اشاره دارد---
البته هزاران نفر کمی کم لطفی است. یک میلیون و حتی بیشتر انسان بی پناه در این نسل کشی از بین رفته اند.

-- karineh ، Oct 5, 2007 در ساعت 08:07 PM

how can u say thousand of people? even turkey says hundreds of people died due to sickness(came from heaven or hell),if you wanna be like this,even in translating news,its catastrophic.

-- nwa ، Oct 6, 2007 در ساعت 08:07 PM

in kar mitavanad lake siahi bashsad baraye donya...koshtare bish az 1.500.000 aramane bigonah tavasote turkhaye osmaine vahsi yeki az roshantarin va birahmanetarin jenayathaye tarikh mibashad va ketmane in mozoo besyar dardnak va siah ...

-- alen ، Oct 6, 2007 در ساعت 08:07 PM

چند هزار ارمنی مسلحی که به ستون پنجم روسیه و دول اروپایی تبدیل شده بودند و به وطن خود خیانت کردند و در جریان نبرد چاناک قلعه به تصور شکست تر کها برای پذیرایی از اروپایی ها ، هتل های استانبول را کرایه کرده بودند و در جریان تعقیب و گریز جنگی که به آذربایجان غربی وارد شدند و بیش از 150000 نفر مرد م آذربایجان را کشتند ،

بشریت آنان را چه می نامد.

پیداست که لابی ارمنی پشت این ماجراست و این چماقی شده جهت امتیاز گیری از ترکها که دولتها موقع لزوم به آن دامن می زنند .


-- بدون نام ، Oct 8, 2007 در ساعت 08:07 PM

نسل کشی ارامنه باید به همه شناسانده شود........پدران ما بودند که شهید شدند...
ما ارامنه تا آخرین قطره خونمان تلاش می کنیم که دنیا نسل کشی ارامنه را قبول کند.......

-- واهه ، Oct 12, 2007 در ساعت 08:07 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)