تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

رفسنجانی: زورگویی نکنید تا مذاکره کنیم

اکبر هاشمی رفسنجانی، امام جمعه‌ی موقت تهران، امروز گفت: طرف‌های ایران در مناقشه‌ی هسته‌ای «یک سال فرصت را ضایع کردند و شرط‌های نامعقول قرار دادند».

به گزارش ایرنا، حجةالاسلام رفسنجانی که در خطبه‌های نماز جمعه و پس از راه‌پیمایی ضداسراییلی «روز قدس» سخن می‌گفت خطاب به «طرف‌های ایران» گفت: «بعد از این یک سال که دریچه‌ای برای مذاکره آماده شده است، از زورگویی دست بردارید و در فضایی منطقی و متساوی دو طرف مذاکره کنند تا حقیقت روشن شود».

هاشمی در باره‌ی وقایع پیش‌آمده در جریان مسأله‌ی هسته‌ای ایران گفت: «غرب یک روز اشتباه خود را درک می‌کند... آنها یک سال فرصت را ضایع کردند و شرط‌های نامعقول قرار دادند. اگر این شرط‌ها نبود و مذاکرات سرمی‌گرفت، حتما در این یک سال همه چیز روشن شده بود».

هاشمی در مورد موضع ایران برای رسیدن به چنین مذاکره‌ای گفت: «ما حاضریم هر چه مورد ادعای ناحق آنهاست روشن کنیم».

رییس مجلس خبرگان همچنین وضعیت پیش‌آمده در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران را "«کی از نمودهای مظلومیت ایران» خواند و گفت: «مسأله‌ی هسته‌ای ما به ناحق به شورای امنیت رفت؛ در حالی‌که ما پروتکل الحاقی را بدون ضرورت پذیرفته بودیم تا مسأله در آژانس بماند».

رفسنجانی عملکرد ایران را پس از ارسال پرونده‌اش به شورای امنیت این‌گونه تعبیر کرد: «با این‌که کارهای نامناسبی علیه ایران شکل داده بودند، ایران پذیرفت بار دیگر با آژانس به طور جدی همکاری کند و آن‌چه را که آنها ادعا می‌کنند ابهام‌آمیز است، شفاف کند اما هنوز هم ارعاب‌ها و تهدیدات فضای تبلیغاتی جهان را پر کرده است».

با وجود این، رییس مجلس خبرگان و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی تأکید کرد که «ما راه را باز می‌کنیم و به سوالات جواب می‌دهیم و همکاری قانونی خود را خواهیم داشت اما غرب در کنار این اقدامات هنوز هم خط و نشان می‌کشد».

این در حالی‌ست که محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران که پیش از هاشمی رفسنجانی به‌عنوان سخن‌ران پیش از خطبه‌های نماز جمعه صحبت می‌کرد، به کسانی که «به خیال خود احساس مسئولیت می‌کنند و می‌خواهند سرخود» در پرونده‌ی هسته‌ای مذاکره کنند حمله کرد.

احمدی‌نژاد در سخنان خود هشدار داده بود که آنها «قادر نیستند کاری انجام دهند» و تاكيد كرد كه: بايد بدانند «اگر می‌خواهند بازی جدیدی راه بیندازند حاصلی جز پشیمانی و ننگ در پیشانی شما نخواهد بود».

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)