تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

کره شمالی با اعلام جزئيات برنامه هسته ای‌ خود موافقت کرد

همزمان با دیدار تاریخی رهبران دو کره در پیونگ یانگ، کره شمالی اعلام کرده است که بر طبق توافقات شش کشور مذاکره کننده درباره برنامه هسته‌ای این کشور، رآکتور تامین کننده سوخت بمب هسته‌ای خود را کاملاً از کار خواهد انداخت و فهرستی از همه برنامه‌های هسته‌ای خود را هم اعلام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات کره شمالی چهارشنبه اعلام کردند که تا 31 دسامبر 2007، در اجرای مرحله دوم توافقات‌شان با دیگر اعضای گروه شش کشور مذاکره کننده نیروگاه هسته‌ای یانگبون را که هم‌اکنون خاموش است کاملاً از کار خواهند انداخت و فهرست کاملی از برنامه هسته‌ای خود را هم در اختیار آن‌ها قرار خواهند داد.

در مرحله نخست این توافقات کره شمالی نیروگاه یانگبون را خاموش کرده بود. این نیروگاه قادر بود سوخت لازم برای بمب هسته‌ای کره شمالی را فراهم کند و این کشور سال گذشته بمب هسته‌ای خود را آزمایش کرده بود.

مقامات کره شمالی اعلام کرده‌اند که با انجام مرحله دوم توافقات تا پایان سال‌جاری مسیحی، زمینه انجام مراحل بعدی توافقات در سال آینده آماده خواهد شد. شش کشور مذاکره کننده درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی عبارتند از: چین، آمریکا، روسیه، ژاپن، کره شمالی، و کره جنوبی.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)