تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بوتو: مذاکره با مشرف کاملاً در بن بست است

بی‌نظیر بوتو نخست وزیر پیشین پاکستان که در لندن به‌سر می‌برد گفته است که مذاکرات او با ژنرال پرویز مشرف "کاملاً در بن بست" است و حزب او چهارشنبه (امروز) نشستی خواهد داشت که در آن درباره خروج همه اعضایش از پارلمان پاکستان و مجالس ایالتی تصمیم خواهد گرفت. بوتو گفته است که مشرف به وعده‌های خود برای تحقق دموکراسی عمل نکرده است.

به گزارش رویترز، بی‌نظیر بوتو همچنین مباحث مطرح شده از سوی دولت پاکستان درباره عفو او از اتهام سوء استفاده مالی در دو دوره نخست وزیری‌اش (1988-1990 و 1993-1996) را "کارزار دروغ" نامیده است. بوتو همواره اتهامات سوء استفاده مالی را که متوجه او بوده را رد کرده است و طرح آن‌ها را "سیاسی" دانسته است.

این در حالی است که بنابه گزارش خبرگزاری فرانسه طرح عفو بوتو از سوی دولت پرویز مشرف که به‌عنوان گامی برای توافق سیاسی بین مشرف و بوتو و زمینه‌سازی بازگشت بوتو به پاکستان مطرح شده، در میان موافقان و مخالفان بوتو بحث‌های زیادی برانگیخته است. از یک‌سو مقامات حزب مردم عفو را ناکافی دانسته اند و از سوی دیگر مخالفان بوتو در حزب مسلم لیگ، چنین اقدامی را خلاف عدالت خوانده‌اند.

به گزارش رویترز حزب مردم پاکستان، که خانم بوتو آن را رهبری می‌کند قرار است در نشست خود در لندن درباره استعفای اعضایش از مجالس پاکستان تصمیم گیری کند. پارلمان پاکستان قرار است روز شنبه آینده درباره ریاست جمهوری مجدد پرویز مشرف فرمانده ارتش رای‌گیری کند و تاکنون 80 تن از نمایندگان مخالف مشرف در اعتراض به این امر از پارلمان استعفا داده‌اند.

حزب مردم پاکستان که بزرگ‌ترین مخالف در پاکستان به‌شمار می‌رود که 70 کرسی از کرسی‌های پارلمان این کشور را نیز در دست دارد. با این‌همه به‌نظر نمی‌آید استعفای اعضای حزب مردم تاثیری بر انتخاب مشرف داشته باشد و تنها می‌تواند رای‌گیری برای انتخاب مجدد مشرف را بی‌اعتبار کند. پرویز مشرف حاضر نشده است از قدرت کناره‌گیری کند یا برای شرکت در انتخابات از فرماندهی ارتش استعفا بدهد، و تنها یکی از مقامات امنیتی ارتش پاکستان را به‌عنوان قائم مقام خود برگزیده و گفته است که در صورت انتخاب مجدد به‌عنوان رئیس جمهور در انتخابات شنبه از فرماندهی ارتش کنار خواهد رفت تا قائم مقام تازه منصوب شده‌اش این مقام را به‌دست گیرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)