تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

سه دانشجوی امیرکبیر به 2 تا 3 سال حبس تعزیری محکوم شدند

مجید توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری، سه دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک که ما‌ه‌هاست در زندان اوین به‌سر می‌برند، توسط دادگاه انقلاب، به سه، دو نیم، و 2 سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از یک "مقام مسئول" که عنوانش را ذکر نکرده است گزارش داده که "مجید توکلی، احمد قصابان و احسان منصوری به 3، 2.5 و 2 سال حبس تعزیری از سوی دادگاه انقلاب" محکوم شده‌اند. آخرین جلسه‌ی دادگاه این دانشجویان که به جرم انتشار "مطالب موهن" دستگیر شده‌اند، در 7 مهرماه برگزار شده بود.

هفته گذشته وکیل دانشجویان زندانی از انتقال این سه تن به بند عمومی زندان اوین خبر داده بود؛ هر سه این افراد بیشتر ماه‌های بازداشت خود را در انفرادی گذرانده بودند.

بنابه گزارش ایسنا این فرد "مسئول" همچنین گفته است "احکام صادره در رابطه با بخشی از پرونده است که در صلاحیت دادگاه انقلاب بوده و بخش دیگر پرونده با صدور قرار عدم صلاحیت دادگاه انقلاب به دادگاه عمومی ارسال شده است."

این در حالی است که دانشجویان محکوم شده و 5 هم‌دانشگاهی دیگرشان که پیش از این آزاد شده بودند، هیچ‌گاه اتهام خود را نپذیرفتند، و همواره مدعی بودند نشریاتی که با لوگوی نشریات انجمن اسلامی منتشر شده‌اند از سوی بسیج و رییس این دانشگاه، علیرضا رهایی، برای مقدمه‌چینی سرکوب انجمن اسلامی این دانشگاه تهیه شده بودند. علیرضا رهایی پیش از این انتخابات انجمن دانشگاه پلی‌تکنیک را منحل کرده بود و سال گذشته نیز ساختمان این انجمن به دستور او تخریب شده بود.

همه این دانشجویان و خانواده این سه تن در نامه‌های متعددی خطاب به مقامات قضایی از شکنجه‌هایی خبر داده بودند که برای اعتراف‌گیری بر آن‌ها اعمال شده است.

حکم دادگاه انقلاب در حالی اعلام می‌شود که مقامات قضایی هفته گذشته خبر داده بودند که تحقیقات درباره گزارش شکنجه این دانشجویان پس از تکمیل اعلام خواهد شد. پس از انتشار نامه‌های این دانشجویان در مورد اعمال "شکنجه"، خانواده این سه دانشجو به دادستانی تهران احضار شدند و سعید مرتضوی، دادستان تهران، ایشان را از ادامه پی‌گیری این مسئله بر حذر داشت. او از جمله به خانواده این سه دانشجو گفته بود "هنوز شکنجه نکرده‌ایم تا بفهمید شکنجه یعنی چه."

در همین ارتباط مدیران مسئول سه روزنامه نیز به دادستانی تهران احضار شده بودند و به ایشان هشدار داده شده بود که درباره "شکنجه" این دانشجویان چیزی در روزنامه‌های خود ننویسند. احضار این مدیران مسئول، نامه بیش از 160 تن از روزنامه‌نگاران را در پی داشت که با اشاره به منع انتشار اخبار مربوط به دانشجویان پلی‌تکنیکی نسبت به روند رو به افزایش سانسور مطبوعات اعتراض کردند.

همچنین هفته گذشته عباس انسانی، دبیر "انجمن اسلامی"ای که پس از انحلال انتخابات انجمن اسلامی امیرکبیر از سوی رییس این دانشگاه با همکاری بسیج دانشگاه امیرکبیر تشکیل شد، در دیدار جمعی از دانشجویان با رهبر ایران خواستار اعلام هر چه سریع‌تر احکام این سه دانشجو شده بود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)