رادیو زمانه

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۸۶

۱۶هزار نفر مشکوک به وبا در شمال عراق

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید شمار افراد مشکوک به بیماری وبا در شمال عراق به 16 هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، سازمان بهداشت بهداشت جهانی با صدور بیانیه‌ای در روز جمعه اعلام کرد، تا روز 10 سپتامبر 6هزار نفر در استان سلیمانیه، 7 هزار نفر در استان تمیم و 3 هزار نفر در استان اربیل از خود نشانه‌های ابتلا به بیماری وبا(اسهال و استفراغ) بروز داده‌اند.


یک کرد عراقی که در اثر ابتلا به وبا در بیمارستانی در شهر سلیمانیه بستری شده است. آسوشیتدپرس

بر پایه گزارش سازمان بهداشت جهانی تاکنون مرگ 10 نفر که از وبا مرده‌‌اند به ثبت رسیده و در 844 مورد نیز این بیماری به تایید رسیده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، پیش از این مقامات عراقی اعلام کرده بودند که در 11 هزار نفر علائم وبا دیده شده و 700 مورد ابتلا به وبا نیز به تایید رسیده است.

عامل وبا باکتری ویبریو کلرا است. بیماری وبا دارای دو مرحله است.
درمرحله تخلیه‌ای، بیمار ناگهان دچار اسهال آبکی ، پرفشار و بدون درد می‌شود و اندکی بعد استفراغ روی می‌دهد. در موارد شدید ممکن است حجم مدفوع از 250 سی‌سی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در 24 ساعت بیشتر شود و بیمار تا 40 بار در روز مدفوع داشته باشد.

در مرحله روی هم خوابیدگی عروق، به علت کم شدن آب بدن ، بیمار وارد این مرحله می‌شود. با از دست دادن 5 - 3 درصد وزن طبیعی بدن ، تشنگی و با کاهش 8 - 5 درصد وزن بدن ، ضعف و سرگیجه دیده می‌شود. کاهش بیش از 10 درصد وزن بدن ، منجر به ترشح کم ادرار و گاهی قطع کامل ادرار، نبض ضعیف ، چشمهای گود رفته ، پوست چروکیده ، شکم فرورفته، گرفتگی عضلانی به علت اختلالات در میزان الکترولیت‌های بدن و در شیر خواران فرورفتگی ملاج و در نهایت خواب آلودگی و مرگ می‌شود.

"مشاهده" وبا در استان کردستان