تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اعتصاب‌كارگران كشت‌وصنعت نیشكر هفت‌تپه

امروز هشتمین روز اعتصاب كارگران كشت و صنعت نیشكر هفت تپه در شمال خوزستان است. كارگران این شركت كه بیش از دو ماه است حقوق نگرفته‌اند، برای چندمین بار در هفت ماه گذشته دست به اعتصاب زده‌اند. در ماه‌های گذشته كارگران این شركت به دلیل تعویق طولانی پرداخت‌های حقوق خود بارها دست به اعتصاب زده بودند و بعضاً با بستن جاده‌های اطراف هفت تپه اعتراض خود را اعلام كردند. خرداد ماه گذشته یكی از ماه‌های اوج اعتصاب و اعتراض در این شركت بود كه در آن زمان نیز كارگران دوماه حقوق‌شان را دریافت نكرده بودند.


كارگران نیشكر هفت تپه دیروز در هفتمین روز اعتصاب خود تحصنی را در مقابل فرمانداری شهر شوش دانیال آغاز كرده‌اند. این تحصن در كنترل نیروی انتظامی صورت گرفته ولی تاكنون درگیری‌ای گزارش نشده است.

رادیو برابری امروز با یكی از كارگران متحصن این شركت كارگران گفت‌وگو كرده است به گفته این كارگر متحصن، كارگران تا امروز كه روز هشتم اعتصاب است موفق به دیدار با فرماندار نشده‌اند. او با ذكر این‌كه شمار كارگران این شركت در مجموع در مزارع و كارخانه این مجتمع حدود 5500 نفر است، تعداد متحصنین روز گدشته را نزدیك به 700 نفر، و متحصنین امروز را حدود 2500 نفر برآورد كرد. این كارگر در گفت‌وگو با رادیو برابری تاكید داشت كه "اعتصاب ما ادامه دارد تا زمانی‌كه نتیجه بگیریم." به همین گزارش مسئولان شركت به‌طور غیر رسمی به كارگران گفته‌اند كه قصد دارند با فروش اموال كارخانه حقوق كارگران را بپردازند، اما این كارگر مصاحبه شونده، اموال كارخانه را بسیار قدیمی دانست و در امكان این مسئله تردید كرد. به گفته وی نیروی انتظامی تاكنون برخوردی با كارگران متحصن نداشته است، اما تحصن آن‌ها هم بازتاب رسانه‌ای نداشته، وی گفت "بعضی‌ها می‌گویند چرا با رادیوهای بیگانه صحبت می‌كنید. وقتی رسانه‌ای نداریم كه دردمان را به مردم انتقال دهیم، وقتی رادیو و تلویزیونی نداریم، با كه صحبت كنیم؟"

او همچنین در پاسخ به پرسش گزارشگر رادیو برابری كه پرسید "اگر دست به سركوب شما بزنند چه می‌كنید؟" پاسخ داد "ما تا به امروز مشكلی با نیروی انتظامی نداشته‌ایم. وقتی با آن‌ها صحبت می‌كنیم می‌گویند ما هم مشكل شما را می‌فهمیم. خب حقوق نیروی انتظامی هم از مالیات كارگران می‌آید از سرمایه‌های همین ملت می آید از آمریكا و انگلیس كه برای‌شان حقوق نمی‌آید."

شركت كشت و صنعت نیشكر هفت تپه كه مزارع وسیع و كارخانه تولید شكر دارد، در سال های گذشته 120 هزار تن شكر تولید می كرده است كه این میزان در سال جاری به 50 هزار تن كاهش پیدا كرده است. به‌نظر می‌رسد علت این كاهش واردات بیش از حد شكر به كشور باشد، چنان كه جاسم ساعدی نماینده شوش دانیال در مجلس ایران در اردیبهشت ماه گذشته در مصاحبه با خبرگزاری‌های داخلی ایران گفته بود "در حالی كه نیاز كشور شكر وارداتی 400 هزار تن است، بیش از 2 میلیون تن شكر وارد كشور شد". به گفته او در این حجم واردات " یك میلیون تن آن را وزارت بازرگانی و بیش از یك میلیون تن هم توسط بخش خصوصی شكر وارد كشور شد." ساعدی همچنین گفته بود كه " یك دلیل عمده واردات بی حد و حصر شكر، كاهش قیمت جهانی آن از هر تن 400 دلار به 350 دلار بود، علت دیگر هم بحث اضطرار برای ذخیره سازی شكر بود كه متأسفانه كاهش تعرفه و اقدام به واردات شكر در فصل برداشت چغندر و تولید شكر انجام شد."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)