تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

اعطای نشان عالی فرهنگ و هنر فرانسه به شهرام ناظری


عکس از: س.موسوی/ رادیو زمانه

روز شنبه، ۲۹ سپتامبر، بالاترین نشان فرهنگی فرانسه (مدال شوالیه‌ی ادب و هنر)، طی مراسمی به شهرام ناظری اعطا شد.

این مراسم، که خبرنگاران، شخصیت‌های فرهنگی و ایران‌شناسان فرانسوی نیز در آن حضور داشتند، در سالن تشریفات تئاتر شهر پاریس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو زمانه، وزیر فرهنگ سابق فرانسه طی نامه‌ای، که همراه نشان به ناظری تقدیم شد، از خدمات فرهنگی این استاد آواز ایرانی تقدیر کرد.

شهرام ناظری پس از دریافت این جایزه از تمامی استادان و مردم ایران، به‌ویژه مادرش، قدردانی کرد.

ناظری پیش از اجرای مراسم، همراه با گروه خود قطعاتی را از موسیقی سنتی ایرانی برای حاضران اجرا کرد.

این کنسرت با استقبال گسترده‌ی ایرانیان مقیم پاریس و فرانسویان دوستدار فرهنگ و هنر ایرانی مواجه شد. در میان حضّار، ایرانیان فرهنگ‌دوست و روزنامه‌نگاران و ایران‌شناسان سرشناس فرانسوی نیز دیده می‌شدند.


عکس از: س.موسوی/ رادیو زمانه

در ابتدای کنسرت، داریوش طلایی به هنرنمایی پرداخت و قطعاتی را با تار برای حضار نواخت. آن‌گاه شهرام ناظری، داریوش طلایی (تار و سه تار) و پدرام خاورزمینی (ضرب) به هنرنمایی پرداختند. شهرام ناظری اشعاری از خیام و حافظ را ارائه کرد.

محل استقرار گروه موسیقی با گلیم‌ها و قالیچه‌های ایرانی زیبایی تزیین شده بود. شهرام ناظری نیز با پوشیدن کت مخصوصی که از نقوش زیبای ترمه‌ای تشکیل شده بود در نگاه تماشاگر فرانسوی جلوه‌ای خاص یافته بود.

برای جوانان فرانسوی، که با موسیقی سنتی ایرانی کمتر آشنایی داشتند، حضور در چنین کنسرتی موجب حیرت شده بود. صدای خوش‌طنین شهرام ناظری برای شنونده‌ی ایرانی و فرانسوی بسی گوش‌نواز بود.

شهرام ناظری در بخش پایانی برنامه‌اش تصنیف «کشتی شکستگانیم، ای باد شرطه برخیز!» را سر داد که تشویق ممتد حضّار را در پی داشت.

اعطای لژیون دونور به شیرین عبادی

نظرهای خوانندگان

خوشحالم که آقای ناظرى این نشان را دريافت کردند. شهرام ناظرى بين جوان هايى که موزيك سنتى ايرانی دوست دارند طرفدار زياد داره. براشون سلامتى و موفقيت آرزو ميكنم.

-- بدون نام ، Sep 30, 2007 در ساعت 04:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)