تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تصمیم برای تحریم ایران به تعویق افتاد


گروه 1+5 تصمیم خود برای اعمال تحریم‌های تازه شورای امنیت علیه ایران را تا انتشار دو گزارش مهم درباره برنامه هسته‌ای در ماه نوامبر به تاخیر می‌اندازد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تصمیم درپی نشست روز جمعه پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان و اتحادیه اروپا در نیویورک بر سر برنامه اتمی ایران اتخاذ شد.


برنار کوشنر وزیر خارجه فرانسه به همراه همتای آمریکایی خود، رایس، در نیویورک به دنبال تحریم ایران. فرانس پرس

در بیانیه‌ای که پس از این نشست صادر شد، آمده است: "ما توافق کردیم متنی را برای قطعنامه دور سوم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل نهایی کنیم … مگر اینکه گزارش‌های ماه نوامبر دکتر سولانا و دکتر البرادعی، نتیجه مثبتی از اقداماتشان ارائه دهد."

برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه که خواستار تحریم‌‌های بیشتر علیه ایران است پس از این نشست گفت: "توافقی حاصل شد، اما توافق خوبی بود."

کوشنر همچنین گفت در این نشست یک گروه خواستار اعمال تحریم‌های فوری بودند و گروه دیگر بر ادامه مذاکره با تهران تاکید داشتند. کوشنر با این حال افزود: "ما هنوز بر روی تحریم‌ها کار می‌کنیم."

فرانک والتر اشتانمایر، وزیر امورخارجه آلمان پیش از آغاز این نشست که پشت درهای بسته انجام گرفت، پیش‌بینی کرده بود مذاکره‌کنندگان با گفتگوهای آسانی مواجه نخواهند شد.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه ایالات متحده نیز در این باره گفت: "در آستانه حرکت به سوی قطعنامه تحریم‌، مسائلی از جانب روسیه یا خصوصا چین پیش کشیده شد. ما معتقدیم شورای امنیت باید هم‌اکنون به سوی قطعنامه تحریم برود."

تهران ماه گذشته با آژانس به توافق رسید که به پرسش‌های حل نشده درباره گذشته برنامه هسته‌ای خود پاسخ گوید. این توافق با واکنش منفی واشنگتن و برخی از پایتخت‌های غربی مواجه شد به طوریکه محمدالبرادعی به شدت به آن واکنش نشان داد و حتی از یک برنامه تبلیغاتی هماهنگ علیه شخص وی و آژانس در برخی از مطبوعات آمریکایی سخن گفت.

"گام مهمی به جلو" در همکاری با آژانس

واشنگتن: گزارش آژانس چیزی را تغییر نمی‌دهد

البرادعی شورای حکام را به نشانه اعتراض ترک کرد

البرادعی: از شنیدن بمباران ایران به لرزه می‌افتم

هشدار البرداعی به "نودیوانگان" طرفدار جنگ با ایران

حمله رایس به البرادعی

نظرهای خوانندگان

كار به جايي رسيده كه من ٍ ايراني ازين تعويق ناراحت و سرخورده ام!

-- من ، Sep 29, 2007 در ساعت 06:59 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)