تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

چراغ ‌سبز سنا به کاخ‌‌سفید‌ برای‌ برخورد ‌با سپاه

سنای آمریکا خواستار آن شد که سپاه پاسداران ایران به طور رسمی به عنوان یک "سازمان تروریستی خارجی" قلمداد شود. این تصمیم سنا تنها یک روز پس از تصویب طرح مشابهی در مجلس نمایندگان آمریکا که در آن نیز دموکرات‌ها اکثریت دارند، اتخاذ می‌شود.


مایک گراول سناتور کلینتون را به دلیل رای سنا توبیخ می کند. رویترز

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سنای آمریکا روز چهارشنبه با 72 رای موافق دربرابر 22 مخالف، متممی غیرالزام‌آور را به تصویب رساند که از دولت آمریکا می‌خواهد سپاه پاسدارن در فهرست سیاه گروه‌های تروریستی ایالات متحده قرار بگیرد.

این متمم غیرالزام‌آور از سوی سناتور مستقل، جوزف لیبرمن و سناتور جمهموری‌خواه جان کیل پیشنهاد شده بود.

در این متمم آمده است سناتورهای آمریکا معتقدند در راستای منافع ملی ایالات متحده است که از تبدیل شدن شیعیان افراطی عراق به نیرویی مانند حزب الله لبنان به دست ایران جلوگیری شود.

مخالفان این متمم می‌گویند این اقدام سنا، راه را برای حمله جورج بوش به ایران هموار می‌کند.

در یک محفل انتخاباتی در هانوور (نیوهمشایر) جان ادوارد، سناتور سابق دموکرات که امید دارد نامزد این حزب برای ریاست‌جمهوری ایالات متحده بشود گفت: "من هیچ وجه قصد ندارم در راهی که به جنگ با ایران ختم می‌شود، به جورج بوش حق برداشتن نخستین گام را بدهم."

مایک گراول، دیگر نامزد ریاست‌ جمهوری ایالات متحده نیز خطاب به هیلاری کلینتون سناتور دموکرات گفت: "هیلاری برای این رای، من هم از کار تو شرمسارم."

هیلاری کلینتون هم در پاسخ اظهار داشت این اقدام در گفتگو با ایران، همچون اهرم فشار عمل می‌کند.

در صورت تصمیم کاخ سفید برای نهادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی، این برای نخستین بار است که نیروهای مسلح یک کشور مستقل در فهرست سیاه واشنگتن قرار می‌گیرند. شبکه القاعده از جمله سازمان‌های این فهرست سیاه است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)