تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

مرکل: خود را در مورد ایران فریب ندهیم

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، اعلام کرد ایران یا باید جهان را قانع کند که به دنبال جنگ‌افزار هسته‌ای نیست یا وی از تحریم‌های بیشتر پشتیبانی می‌کند.


آنگلا مرکل روز سه شنبه در مجع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. آسوشیتدپرس

به گزارش رویترز، آنگلا مرکل، در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: "بیایید خودمان را فریب ندهیم. اگر ایران به بمب اتم برسد، پیامدهایش فاجعه‌بار خواهد بود. نخستین و بزرگترین خطر برای موجودیت اسراییل خواهد بود، در وهله دوم برای سراسر منطقه و در نهایت برای ما در اروپا و جهان."

صدر اعظم آلمان افزود: "از این رو ما باید جلوی ایران را بگیریم تا به یک (بمب) هم دست نیابد."

آنگلا مرکل که کشورش عضوی از گروه 1+5 است تصریح کرد: "اگر ایران (از شورای امنیت) متابعت نکند آلمان به شدت طرفدار تحریم‌های سخت و بیشتر است."

واشنگتن، لندن و پاریس خواستار اعمال دور سوم تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه تهران هستند.

آنگلا مرکل اظهار داشت: "جامعه جهانی نباید به خود اجازه دهد در اقدام قاطع علیه تحریکات ایران دچار دودستگی شود."

صدر اعظم آلمان سه شنبه شب به وقت نیویورک گفت: "جهان نباید ثابت کند که ایران به دنبال ساختن بمب اتمی نیست. ایران باید جهان را قانع کند که بمب اتمی نمی‌خواهد."

مرکل همچنین اظهار داشت: "آلمان به همراه دیگر شرکایش به دنبال یک راه‌حل دیپلماتیک است."

رویترز به نقل دیپلمات‌هایی که نامی از آنها نمی‌برد گزارش می‌دهد برلین تاکنون درپی به تاخیر افتادن تهیه پیش‌نویس تحریم‌های تازه علیه ایران بوده است. به گفته این دیپلمات‌ها آلمان به دنبال این بود که محمد البرادعی، دبیرکل آژانس، گزارش خود را در ماه نوامبر درباره ایران ارائه کند تا پس از آن تصمیم مقتضی گرفته شود.

این در حالی است که نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه، پیشنهاد داده است که در صورت به درازا کشیدن گفتگوهای شورای امنیت، اتحادیه اروپا تحریم‌های یکجانبه‌ای علیه ایران وضع کند. روسیه و چین با اعمال تحریم‌های بیشتر بر ایران مخالفند.

آنگلا مرکل در سخنرانی خود در سازمان ملل به تحریم‌های یکجانبه اتحادیه اروپا علیه تهران اشاره‌ای نکرد.

آلمان بزرگترین شریک تجاری ایران است. با این حال روزنامه هاندلسبلات روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت که در هفت ماه نخست سال 2007، از صادرات آلمان به ایران 18 درصد کاسته شده است.

بلومبرگ هم گزارش می‌دهد، صدر اعظم بزرگترین اقتصاد اروپا همچنین خواستار پیوستن کشورش به شورای امنیت سازمان ملل شد. آلمان در سال 2005، به همراه ژاپن، برزیل و هند نتوانست به شورای امنیت راه یابد.

جورج بوش، رییس‌جمهوری ایالات متحده، در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد تنها به ژاپن با ذکر نام اشاره کرد که به گفته وی آمادگی پیوستن به شورای امنیت را دارد. وی در مورد دیگر اعضای سازمان ملل گفت چه بسا کشورهای دیگری هم از این آمادگی برخوردار باشند.

سارکوزی: ایران هسته‌ای خطر جهانی است

بوش دولت ایران را یک "رژیم بی‌رحم" خواند

نظرهای خوانندگان

Agar be raveshe bessiar adelane dar nazar begirim o farz konim ke Nezame Iran Be in sourat baghi nemimanand o be tarafe noyi democratie dar harekat ast, Ba in Farz, chera Iran nabayad Bomb dashte bashad? Chera Israel o pakistan o hend o russie, keshvarhaye mantaghe daraye in ghodrat bashand o Iran mahroum

-- NAM ، Sep 26, 2007 در ساعت 02:59 PM

جامعه جهاني اصلا نميداند كه چكار ميكند اگر قرار بر اينست كه ايران بايد كليه برنامه هاي مرتبط با انرژي هسته اي را متوقف كند . پس چرا هر ماه بازرس به ايران ميفرستد ؟ يا يكباره طي اولتيماتومي ايران را به هر طريق از اين عمل بازدارند ( بهر طريق ) يا اجازه بدهند حضرات آيات به اهداف پليدشون دست پيدا كنند.

-- اشكان ، Sep 26, 2007 در ساعت 02:59 PM

چند کلمه هم از مادر عروس

-- بدون نام ، Sep 26, 2007 در ساعت 02:59 PM

اولین تاثیر و مهمترین تاثیر سخنان گوهربار دکتر احمدی نژاد! در نیویورک مصوبات کنگره ی آمریکا بود!
ایشون هنوز در آمریکا بودند فشارها افزایش یافت حالا باید منتظر حوادث بعدی باشیم!
http://freedomisnotfree.blogfa.com/

-- آزادی بی بها نیست ، Sep 27, 2007 در ساعت 02:59 PM

سلام،

اما این مادر عروس از اونایی هست که دامادو به ...ا میده !!!

-- سیاوش ، Sep 27, 2007 در ساعت 02:59 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)