تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

وزارت علوم معاونت دانشجویی را حذف می‌کند

وزیر علوم از حذف معاونت دانشجویی در آینده نزدیک در وزارتخانه خود خبر داد.

محمد مهدی زاهدی وزیر علوم دولت نهم در حاشیه‌ مراسم افطاری نهاد نمایندگی رهبر ایران در دانشگاه‌ها،گفت: "وزارت علوم در چارت جدید، معاونت دانشجویی را حذف کرده و به جای آن سازمان دانشجویان را پیش بینی کرده است."

به گفته زاهدی "سازمان دانشجویان قرار است کارهای اجرایی دانشجویان را همچون مسایل خوابگاه‌ها، سلف سرویس و اردوها را انجام دهند و بر اساس پیش‌بینی‌ها صندوق رفاه نیز درون این سازمان قرار می‌گیرد."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان زاهدی در پاسخ به این پرسش که آیا با حذف معاونت دانشجویی دانشگاه دچار مشکل نمی شود، اظهار داشت: "این موضوع به نفع دانشگاه‌ها خواهد بود، به‌طور کلی در شرایط کنونی تکلیف‌هایی به عهده معاونت دانشجویی است که واقعاً ماهیت دانشجویی ندارد به‌طور مثال در مورد ارزیابی مدارک دانشجویان می‌توان گفت که بیشتر بعد آموزشی دارد نه دانشجویی، با این حال بحث‌های خوابگاه، سلف سرویس، امور رفاهی، وام دانشجویی و غیره اجرایی است که در درون سازمان دانشجویان می‌گنجد، چراکه ماهیت سازمان اجرایی است و این موضوع به نفع دانشجویان است."

زاهدی همچنین در مورد تغییرات دیگر چارت "وزارت علوم و تحقیقات و فن‌آوری" گفته است که "احیای معاونت فرهنگی دقیقا در چارت سازمانی وزارت علوم قرار دارد، همچنین در چارت جدید وزارت علوم دو معاونت طرح و توسعه و پشتیبانی به نوعی ادغام شده ولی قسمت امور بین‌الملل و مجلس آن جدا شده است. وزارت علوم از یک‌سو معاونت بین‌الملل و امور مجلس و از سوی دیگر معاونت طرح، برنامه ریزی و توسعه را ایجاد کرده است."

به گفته زاهدی با اعلام نظرمعاونت جدید برنامه‌ریزی و نیروی انسانی ریاست جمهوری، تغییر چارت وزارت علوم حداکثر تا دو هفته آینده نهایی می‌شود.

با رویكردهای اخیر وزارت علوم دولت نهم، سخن گفتن از اخیای معاونت فرهنگی می‌تواند به‌منزله طرح مجدد و شدیدتر موضوع سابقه‌دار "اسلامی كردن" دانشگاه‌ها باشد.

گفتنی است که در حال حاضر معاونت دانشجویی وزارت علوم علاوه بر فعالیت‌های رفاهی که قرار است موضوع کار سازمان دانشجویی قرار گیرد، و کار ارزیابی مدارک و سایر مسائل مربوط به تحصیل دانشجویان ایرانی در خارج از کشور، به‌نوعی نهاد مرجع دانشجویان در وزارت علوم نیز به‌شمار می‌آید. برای نمونه کمیسیون‌های رسیدگی به وضعیت تحصیلی یا تقاضای انتقال دانشجویان، مانند کمیسیون موارد خاص که تصمیمش برای دانشگاه‌ها لازم الاجرا است زیر مجموعه این معاونت فعالیت می‌کنند. علاوه بر رسیدگی به مسایل میان دانشجو و دانشگاه، توسط نهادهای فراسر دانشگاه، زیر مجموعه‌های دیگر این معاونت امکان فعالیت‌های فرا دانشگاهی را در محدوده وزارت علوم نیز فراهم می‌کنند. همچنین در کنار حدف معاونتی که قاعدتاً بر وضعیت کلی دانشجویات در سراسر کشور اشراف دارد، سرنوشت مسئله نمایندگی دانشجویان در نهادهای وزارت علوم نیز در چارت جدید این وزارتخانه مورد اشاره وزیر نبوده است.

نظرهای خوانندگان

kar khayli khobi ast chon vaghean kareshon ham dar had self ast onha aslan takhasos inke bedonad kodom madrak sahih va kodom daneshgah motabar ast ra nadarand hazf behtrin gozineh ast

-- hossain ، Sep 27, 2007 در ساعت 08:33 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)