تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

موضع مشترک سارکوزی و بوش درباره ایران

در آستانه نشست روز جمعه قدرت‌های جهانی به منظور بحث بر سر پرونده هسته‌ای ایران، نیکولا سارکوزی و جورج بوش، روسای جمهوری فرانسه و ایالات متحده خواستار وضع تحریم‌های سخت‌تری علیه ایران شدند.

bush%20sarkozy.bmp

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیکولا سارکوزی ایران را آشکارا متهم کرد که به دنبال جنگ‌افزار هسته‌ای است و خواستار تحریم‌های "شدیدتر" سازمان ملل علیه تهران شد.

از سوی دیگر جورج بوش ابراز امیدواری کرد ایران تسلیم فشار فزاینده جهانی بشود و بار دیگر هشدار داد که وی ایران هسته‌ای را "تحمل نخواهد کرد."

بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه وایالات متحده روز جمعه در واشنگتن درباره تحریم‌های قطعنامه سوم شورای امنیت علیه ایران، در واشنگنتن با یکدیگر بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

برنار کوشنر و کاندولیزا رایس، وزرای امورخارجه فرانسه و ایالات متحده نیز روز جمعه در واشنگتن درباره پرونده هسته‌ای ایران گفتگو خواهند داشت.

نیکولا سارکوزی شب گذشته در یک گفتگوی تلویزیونی گفت: "ایران درصدد دستیابی به یک بمب هسته‌ای است."


رییس‌جمهوری فرانسه افزود: "این ناپذیرفتنی است و من به ملت فرانسه می‌گویم این امر غیر قابل قبول است."

نیکولا سارکوزی در این مصاحبه از اظهارات وزیر امورخارجه‌ فرانسه فاصله گرفت و بر اقدامات دیپلماتیک دربرابر برنامه هسته‌ای ایران تاکید ورزید. برنار کوشنر یکشنبه شب گذشته گفت که جهان باید خود را برای یک جنگ احتمالی علیه ایران آماده کند و فرانسه نیز خود را برای بدترین گزینه که همان جنگ است آماده می‌کند. کوشنر پس از آن که با موجی از واکنش‌های جهانی روبرو شد، روزنامه‌نگاران را متهم کرد که اظهاراتش را بد تعبیر کرده‌اند.

سارکوزی در ادامه این گفتگو اظهار داشت: "چگونه ما (ایران) را متقاعد کنیم که از این طرح دست بکشد؟ همانطور که جامعه جهانی کره شمالی و لیبی را راضی کرد که(از طرح‌های خود) دست بکشند. از طریق بحث، از طریق گفتگو، از طریق تحریم."


رییس‌جمهوری فرانسه در عین اینکه بر حق ایران برای در اختیار داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید کرد، گفت: "اگر تحریم‌های کنونی کافی نیست، من خواهان تحریم‌های شدیدتر هستم."

نیکولا سارکوزی با اشاره به سخنان وزیر امورخارجه فرانسه، اظهار داشت مسئله هسته‌ای ایران "امری بسیار دشوار است، اما فرانسه جنگ نمی‌خواهد."

جورج بوش هم در کنفرانس خبری روز پنجشنبه خود در این باره گفت "هدف، البته، حل این (مسئله) از راه مسالمت‌آمیز است."

رییس‌جمهوری ایالات متحده اظهار داشت: "من امیدوارم که ما بتوانیم رژیم ایران را متقاعد کنیم از بلندپروازی‌ خود برای گسترش یک برنامه (اتمی) دست بردارد."

بوش افزود: "این باید هدف هرگونه دیپلماسی‌‌ای باشد."

بوش همچنین به محمود احمدی‌نژاد نیز پرداخت. وی با اشاره به رد تقاضای احمدی‌نژاد برای بازدید از محوطه برج‌های سازمان تجارت جهانی گفت: "من می‌توانم بفهمم که چرا آنها نمی‌‌خواهند فردی که کشوری را اداره می‌کند که حامی تروریسم است، در این محوطه حضور یابد."

مقام‌های شهر نیویورک درخواست رییس‌جمهوری ایران برای بازدید از محوطه برج‌های سازمان تجارت جهانی که در یازده سپتامبر فرو ریخت را رد کردند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)