تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ویرانی خانه ستارخان در تبریز

خانه‌ ستارخان، سردار ملی مشروطه، در محله امیرخیزی تبریز ویران شد. اکنون قسمتی از این خانه را تخریب کرده‌اند و باقی‌مانده‌ عمارت را قرار است درهم کوبند. انتشار این خبر،‌ به موجی از اعتراض و انزجار شهروندان آذربایجانی و تبریزی نسبت به متولیان آثار فرهنگی و تاریخی منجر شده است.


خانه ستارخان. فارس

اهالی کوچه‌ ستارخان در محله‌ امیرخیزی با ارسال نامه‌ای به نشریات، برای جلوگیری از تخریب باقی‌مانده‌ خانه‌ سردار ملی از مردم و همشهریان خود یاری خواسته‌اند. در این نامه، نویسندگان آن "از ساخت و پاخت یک بساز بفروش سوداگر با سازمان میراث فرهنگی" خبر داده‌اند و به "بی‌توجهی شهرداری منطقه ۴ تبریز در نابودی نماد مشروطه‌خواهی و مبارزات ضداستبدادی تبریزیان" اعتراض کرده‌اند. در این نامه آمده است: "شهرداری منطقه ۴ و میراث فرهنگی در جریان امور هستند ولی اقدامی برای جلوگیری از آن انجام نمی‌دهند. تخریب خانه ستارخان در حالی صورت می‌گیرد که سازمان میراث فرهنگی، مسئولیت مستقیم و قانونی در قبال شناسایی آثار بجای مانده از چهره‌ها و شخصیت‌های تاریخی و فرهنگی دارد." نویسندگان این نامه اظهار امیدواری کرده‌اند که مسئولان در قبال مردم و آیندگان احساس مسئولیت بکنند.


خانه تخریب شده ستارخان. فارس

تبریز در سال‌های گذشته، شاهد تخریب و ویرانی بسیاری از آثار تاریخی و فرهنگی شهر بود. زورخانه گپو، کاروانسرای درب باغمیشه و اماکنی بسیار تخریب شدند. در ماههای گذشته نیز، بازار قدیمی سماروسازان و درب باغمیشه در طرح تخریب سوداگران مقاطعه‌کار قرار گرفته است. سال‌های پیش، باغ ملی تبریز، تالار مُعظم تئاتر ارک و قسمتی از "ارک بلند تبریز" ویران شد و بر ویرانه‌های آن، با تلی از تیرآهن‌های غول‌آسا،‌ پاساژ تجاری و مُصلا می‌سازند که چهره ارک و اطراف آن را تحت‌الشعاع قرارداده است.

نظرهای خوانندگان

shame!
we are just destroying our roots,
we are earasing ourselves from the face of history
sad!l

-- بدون نام ، Sep 20, 2007 در ساعت 05:08 PM

از حکومتی که حرمت کهن یادگاران هزاران ساله را نگاه نمیدارد ! در باره جوان یادگاری چون ستارخان ! چه انتظار ؟!؟!
داوید.

-- داوید ، Sep 20, 2007 در ساعت 05:08 PM

نه انسان و نه اماكن تاريخي!
تاريخ را بايد عوض كرد... اين است شعارشان...
برويد ببينيد چه بلايي بر سر ارگ تبريز آمده... برويد ببينيد... البته ديگر نمي‌توانيد ببينيد.. اما هنوز چند عكسي مانده... جاي خالي‌آش را دست كم ببينيد... ببينيد

-- علي ، Sep 20, 2007 در ساعت 05:08 PM

اگر هر چه سريعتر جلوي اين حكومت افسار گسيخته طالباني گرفته نشود و تخريب اسناد شناسايي ايرانيان ادامه پيدا كند به هويت همه ما ايراني ها ضربه سختي وارد خواهد شد .

-- احسان از رفسنجان ، Sep 20, 2007 در ساعت 05:08 PM

در اين سي سال اين آخوندها چه كردند با جان مال و فرهنگ و تاريخ ما.
صدها نفر از جوانان سوخته دل را به خاطر عقايد حزبي به دست خاك سرد سپردند. با بي درايتي و ناداني خون هزاران جوان ميهن را فرسخها دور از خانه و در خاك جبهه ها بر زمين ريختند. تاريخ ما را به طور سيستماتيك تحريف كرده و به تقبيح هر چه آن چه به ايرانيان تعلق داشت پرداختند تا آنجا كه حمله اعراب به ايران و ويراني تمدن پارس را نعمت الهي برشمردند و گفتند كه "ايرانيان اسلام را با آغوش باز پذيرفتند. نه جنگي بود و نه زوري."
قمه زني سينه زني دسته كشي و نوحه خواني را جانشين آيين هاي زيباي ايراني كردند. و اكنون آخرين يادگارهاي قهرماني هاي مردم ما را نيز ويران مي سازند.

-- بدون نام ، Sep 20, 2007 در ساعت 05:08 PM

واقعاً مایه تاسف است،احساس دلتنگی بدی به آدم دست میدهد،قصد اینها بی ریشه و بی فرهنگ کردن ایران و ایرانی است

-- ثانی ، Sep 22, 2007 در ساعت 05:08 PM

واقعاً مایه تاسف است،احساس دلتنگی بدی به آدم دست میدهد،قصد اینها بی ریشه و بی فرهنگ کردن ایران و ایرانی است

-- ثانی ، Sep 22, 2007 در ساعت 05:08 PM

خدارحمت کند اذربایجان را

-- بدون نام ، Sep 26, 2007 در ساعت 05:08 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)