تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

دیدار روحانی با اشتانمایر در برلین

حسن روحانی دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی ایران امروز در برلین با فرانک والتر اشتانمایر، وزیر امورخارجه آلمان درباره پرونده هسته‌ای ایران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارتین ییگر، سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان، در این باره اظهار داشت "مناسبات دوجانبه و مناقشه هسته‌ای" از محورهای گفتگوی روحانی و اشتانمایر بود. سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان از ذکر جزییات بیشتر در این مورد خودداری ورزید.

این دیدار با فشار روزافزون ایالات متحده و فرانسه برای اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران مقارن شده است.

آلمان و پنج عضو دایم شورای امنیت جمعه این هفته در نیویورک درباره پرونده هسته‌ای ایران رایزنی خواهند کرد.

حسن روحانی که هدایت تیم مذاکره‌‌کننده هسته‌ای در دوران محمد خاتمی را برعهده داشت با انتخاب محمود احمدی‌ استعفای خود را تقدیم خاتمی کرد.

طبق اعلام قبلی قرار بود حسن روحانی با خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز دیدار کند که بنا به گزارش خبرگزاری‌های ایران این ملاقات به آینده موکول شده و روحانی و سولانا تنها به صورت تلفنی گفتگو کرده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری ایران، که در سخنرانی‌های اخیر خود بر حجم انتقادهای خود از سیاست هسته‌ای در پیش از دولت خود افزوده است،برخی از مقام‌‌های ایرانی را متهم می‌کند که به غرب اطلاعات می‌دهند یا توصیه می‌کنند که بر سر پرونده هسته‌ای برتهران فشار بیشتری وارد کنند.

در همین حال غلامحسین الهام روز چهارشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره سفر روحانی به آلمان و احتمال دیدار با سولانا و مقامات برجسته اروپایی و گفت: "به هر حال در كشور ما آزادی مسافرت وجود دارد. اصل آزادی رفت و آمد و گفت و شنود است و هر كس هر جا دلش می‌خواهد می‌تواند سفر كند و با هر كسی كه می‌خواهد صحبت كند."

الهام با لحنی طعنه‌آمیز افزود: "ولی اصل آزادی رفت و آمد، صحبت و مذاكره تاثیری بر پرونده‌ هسته‌یی ایران ندارد. اگر بخواهند با برخی سیاست‌ها و گفت‌وگوها در مسیر هسته‌ای ایران كه ناشی از عزم ملت ایران است تغییراتی ایجاد كنند در اشتباه هستند. این راه مسیر خود را با قاطعیت جلو می‌برد و نمی‌توان با برنامه‌ریزی این سیاست درست را كه مورد حمایت مردم نیز هست متوقف كنند. آنها نمی‌توانند دولت را از سیاست درستی كه ناشی از عزم مردم است منحرف كنند و متاثر از سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود كنند."

هم‌اکنون برای حسین موسویان، سخنگوی تیم هسته‌ای حسن روحانی در قوه قضاییه پرونده تشکیل شده است. وی چند روزی را نیز در زندان اطلاعات به سر برد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)