تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

کارشناسان پنتاگون در پایگاه رادار جمهوری ‌آذربایجان

یک گروه از کارشناسان نظامی ایالات متحده روز سه‌شنبه برای دیدار از پایگاه رادار قبله به جمهوری آذربایجان سفر کردند. مسکو به واشنگتن پیشنهاد داده است تا به جای استقرار سپر پاد موشک در جمهوری چک و لهستان، از این پایگاه بزرگ که از دوران اتحاد جماهیر شوروی به جای مانده، استفاده کند.


پایگاه قبله. فرانس پرس

واشنگتن می‌گوید برپایی سپر پاد موشک در چک و لهستان برای رویارویی با خطر احتمالی کشورهایی چون ایران و کره‌ شمالی است. با این حال روسیه این سپر را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند و به ایالات متحده پییشهاد داده است که از ایجاد سپر پاد موشک در کشورهای پیمان ورشوی سابق صرف نظر کرده و از پایگاه جمهوری آذربایجان استفاده کند. روسیه تهدید کرده است که اگر ایالات متحده طرح خود را پیش ببرد، به آرایش دوباره موشک‌های هسته‌ای خود دست می‌زند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، و به نقل از یک مقام آمریکایی، یک هیات شش نفره از پنتاگون به سرپرستی ژنرال پاتریک اورلی، معاون آژانس دفاع موشکی ایالات متحده، بامداد سه‌شنبه وارد باکو شد تا بعدازظهر به همراه مسئولا ن جمهوری آذربایجان و روسیه از پایگاه رادار قبله دیدار کنند.

بر پایه این گزارش، مقام‌های روسی گفته‌اند میان روسیه، ایالات متحده و جمهوری آذربایجان رایزنی سه‌جانبه‌ در این باره صورت خواهد گرفت اما به گفته مقام‌های آمریکایی این دیدار تنها به مسائل فنی اختصاص دارد و مذاکره در دستور کار نیست.

کرملین می‌گوید از آنجا که جمهوری آذربایجان در مرزهای شمالی ایران است، استقرار دفاع ضد موشک در این منطقه برای کاخ سفید به لحاظ نظامی توجیه‌پذیرتر است.

پایگاه قبله در سال 1984 به بهره‌برداری رسید و یکی از نیرومندترین پایگاه‌های رادار اتحاد جماهیر شوروی است.

پایگاه قبله که طور متناوب اطلاعات به مسکو مخابره می‌کند تا شعاع 6000 کیلومتری کارایی دارد و خاورمیانه، آسیا و بخش‌هایی از آفریقا را زیر پوشش دارد.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، باکو موافقت کرد که تا سال 2012 این پایگاه در اجاره مسکو باشد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)