تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

انتقاد سفارت ایران از آمریکا، اردن وعربستان

در پی موضع گیری وزارت امورخارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران درباره گزارش کروکر-پترائوس درباره عراق، سفارت ایران در بغداد نیز به این گزارش واکنش داد و به تندی از آن انتقاد کرد.

سفارت ایران، در این بیانیه بدون نام بردن از اردن وعربستان، اشاره ای روشن به این دو همسایه عراق داشته و واشنگتن را به نادیده گرفتن نقش این دو کشور در عراق متهم کرده است. نقشی که سفارت ایران آن را مخرب و برخلاف روند سیاسی و مصالحه در این کشور می داند.

سفارت ایران گزارش سفیر ایالات متحده و فرمانده نیروهای آمریکایی را تلاشی برای توجیه "افزایش نیروی نظامی در عراق" خوانده و می افزاید: "به اعتقاد مسئولان سفارت ایران در بغداد، حضور طولانی مدت نیروهای نظامی آمریکا در عراق، فشار به پنج نفر از رهبران عراقی برای قبول ادامه حضور دراز مدت آمریکا در عراق، توافق برای بازگشت عوامل رژیم گذشته، توافقات دولت آمریکا با برخی گروه‌های تروریستی، عدم واگذاری سریع اختیارات به دولت عراق، تشریح غیرواقعی نقش كشورهای همسایه در اوضاع عراق و تبرئه كشورهای دوست آمریکا از جنایاتی كه در عراق مرتكب می‌شوند و مخصوصاً آماده شدن دولت عراق برای خرید تسلیحات گسترده آمریکایی از جمله موارد مهمی است كه دولتمردان آمریکایی در جریان تدوین این گزارش انجام داده‌اند."

نمایندگی ایران که خود مستقیم طرف مذاکره رایان کروکر بود با بیان این پرسش که "اگر آمریکا خواستار امنیت مردم عراق است، چرا به ارتش و پلیس عراق اجازه نمی‌دهد كه به سلاح‌های نیمه سنگین و سنگین مجهز شوند تا بتوانند با دست برتر علیه تروریست‌ها وارد صحنه شوند؟" آورده است "سال‌های پس از اشغال نشان داد كه نیروهای آمریکایی یا در ایجاد امنیت ناتوانند و یا غرض دیگری دارند كه اجازه نمی‌دهند نیروهای عراقی امنیت ایجاد كنند. به هرحال نتیجه هر دو یكی است و آن ویران‌تر شدن عراق و زیان دیدن بیشتر مردم و دولت عراق است."

سفارت ایران همچنین گفته است "بازگشت عوامل رژیم صدام حسین به قدرت بدون توجه به قانون اساسی و سایر قوانین... خلاف قطعنامه‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل و قانون اساسی و اراده ملت عراق" است .

در ادامه بیانیه، سفارتخانه ایران در پاسخ به گزارش کروکر-پترائوس می گوید: "دولت آمریکا در این گزارش تلاش كرده دولت‌های همسایه عراق را كه متحد آمریکا هستند و اتباع آن‌ها نقش درجه اول را در ایجاد ناامنی و اقدامات تروریستی در عراق دارند و صدها نفر از آن‌ها در زندان‌های عراق به سر می‌برند، تبرئه كند. "

سفارت ایران در اشاره ای روشن به اردن و عربستان سعودی، می افزاید: "دولت همسایه‌ای كه به صورت جدی از طرف ملت و دولت عراق متهم به دست داشتن در ترور‌ها و جنایت‌هاست و برای بزرگداشت تروریست‌هایی كه با اقدامات انتحاری خود موجب شهادت جمعی از مردم عراق شده‌اند مراسم بزرگداشت می‌گذارند، اكنون به صرف اینكه بیانیه‌ای صادر كرده، پس این همسایه خوب است؛ یا همسایه‌ای كه قرار است سفارتش را پس از پنج سال در بغداد بازگشایی كند آن هم پس خوب است؟ این به معنی مسخره كردن افكار عمومی است".

علی لاریجانی نیز در کنفرانس خبری خود در تهران اظهار داشت که تروریست ها از کشورهای متحد آمریکا به عراق می آیند

سفارت ایران اضافه می کند: "ایران به زعم این گزارش متهم است، زیرا احتمالاً به برخی افراد تندرو كمك كرده است، مردم شریف و عزیز عراق خوب می‌دانند كه تا این لحظه دولت آمریکا یك برگ سند كه نشان دهنده دخالت ایران در ناامنی‌های عراق باشد، به صورت رسمی و از طریق دیپلماتیك به دولت جمهوری اسلامی ایران تحویل نداده است.ما هم مانند سایر مردم صرفاً از طریق رسانه‌ها این تبلیغات را علیه خود می‌شنویم. ثانیاً تاكنون یك ایرانی به اتهام اقدامات تروریستی در عراق دستگیر نشده چرا كه وجود ندارد. تنها 7 نفر از دیپلمات‌های ایرانی توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شده‌اند كه به دعوت آقایان طالبانی رییس جمهور محترم عراق و بارزانی رئیس محترم اقلیم كردی به عراق آمده بودند و در دفاتر كلار و اربیل توسط نیروهای آمریکایی و بدون هماهنگی و اطلاع دولت عراق و حكومت كردی دستگیر شدند و در حالی كه بیگناه هستند به صورت كاملاً غیرقانونی و بر خلاف تمام كنوانسیون‌های جهانی، در بازداشت به سر می‌برند."

محورهای این بیانیه در مجموع با اظهارات علی لاریجانی در کنفرانس خبری روز چهارشنبه در تهران هماهنگی دارد. کمک های ایران به عراق، نقش مراجع در ایجاد آرامش، و انتقاد از فروش تسلیحات آمریکایی به عراق از دیگر مواردی است که سفارت ایران به آن پرداخته است.

نظرهای خوانندگان

با دورود بر هموطنان ايراني راديو زمانه با سپاس از زحمات شما در پيشبرد امر اطلاع رساني وبهبود وپيشرفت فرهنگ ايران و ايراني لطفا چند نكته را در سايتان مد نظر قرار دهيد 1- محلي مخصوص درسايت كه تمامي نظرتان ونوشته هاي بازديد كنندگان در آنجا با هر عنوان و موضوعي درج باشد تا ما ايرانيان در آن درمكان با هم آشنا و تبادل نظر بپردازيم چونكه ما ايرانيان از هم دوريم 2- مكاني در سايت جهت راي گيري بازديد كنندگان كه سوالها توسط بازديد كنندگان هم طرح شود واگر كساني مايل هسنتد موضوع راي گيرشان به موبايل آنان بصورت اس ام اس sms ارسال شود شماره شان را هم درج نمايند

-- بدون نام ، Sep 14, 2007 در ساعت 06:13 AM

( موبايل صندوق راي گيري آزاد ماست ) حزب راي گيري SMSايرانيان كمك از هم ميهنان ايراني كه در هر كجايي جهان هستيد. با درود فراوان اگر امكانات دريافت وارسال sms را در حجم بالا داريد لطفا يك راي گيري اس .ام اسي . بدون نظارت استصوابي و بدون وجود شوراي نگهبان ترتيب دهيد با شعار موبايل صندوق راي آزاد ماست- حزب راي گيري SMSايرانيان و همگي شركت خواهيم كرد منتظر جواب ومشاهده شماره موبايل درتاريخ اول مهر ما هشتاد وشش1 /7/1386درسايت راديو زمانه هستيم . طرح سوالات راي گيري براي همگي آزاد است .با سپاس فراوان يكي از نوادگان نادرشاه بزرگ

-- بدون نام ، Sep 14, 2007 در ساعت 06:13 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)